Gwarancja na części samochodowe

Części BMW

Pojazdy spod skrzydła marki BMW łatwo rozpoznać po specyficznej atrapie chłodnicy kształtem przypominającej dwa owale, nazywane także nerkami, a także logo firmy. Przedstawia ono obracające się śmigło samolotu na tle błękitnego nieba, które nawiązuje do lotniczej tradycji samej firmy. Skrót BMW oznacza Bayerishe Motoren-Werke. Jest to nazwa spółki utworzonej 20 lipca 1917 roku przez dwie marki z Monachium – firmy wytwarzającej silniki do samolotów – BWF (Bayerishe Flugzeugwerke AG) oraz Rapp-Motoren-Werke. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej, zgodnie z wytycznymi traktatu wersalskiego Niemcy nie mieli prawa produkować m.in. samolotów. Firma BMW zaczęła produkować wówczas części do pociągów i inne elementy infrastruktury kolejowej. W roku 1919 zaprezentowany został pierwszy silnik do motocykla, a w roku 1923, pod okiem najbardziej doświadczonego inżyniera firmy – Maxa Friza – skonstruowany został jednoślad typu R-32. Przygodę z produkcją samochodów BMW rozpoczęło dopiero po zakupieniu zakładów – Dixi-Werke w Eisenach i wykupieniu od Brytyjczyków licencji na samochód Austin Seven. Na podstawie wzoru Austina, w roku 1929 zaczęto produkcję modelu Dixi 3/15PS Typ DA2. Trwała ona przez 4 lata, do roku 1932. Przed drugą wojną światową pobito rekord - fabrykę opuściło prawie 16 000 egzemplarzy małych Dixi napędzanych 4-cylindrowym silnikiem o mocy 15 KM. W zakładach BMW wytwarzano również inne samochody, wśród nich modele oznaczone 326, 327 oraz uznawany za najlepszy 328. Należał on bowiem do najbardziej dynamicznych samochodów tamtych czasów.

Motocykle jak i samochody marki BMW brały udział także w licznych zawodach sportowych. Nie był to niestety długi okres. Niemcy podczas przygotowań do wojny przyłączyli wszystkie zakłady BMW do wytwórni Brandenburgishe Motorenwerke ze stolicy Rzeszy oraz rozpoczęli masową produkcję silników do samolotów, najczęściej do Messerschmittów, Heinkelów. BMW produkowało również jednostki napędowe do motocykli Wehrmachtu. Niedługo po wojnie wytwórnie w Eisenach znalazły się w NRD, czyli wschodniej części podzielonych Niemiec. Produkowano w nich wtedy dobrze znane samochody Wartburg. W roku 1948 w na nowo wybudowanych zakładach w Monachium uruchomiono produkcję jednośladów. Pod koniec roku 1952 te same zakłady zaczęły wytwarzać samochody osobowe BMW 501 o 6-cylindrowych silnikach wykorzystywanych w modelu BMW 326 produkowanym przed wojną. W roku 1955 na wzór licencyjnego samochodu włoskiej firmy ISO, zakłady zaczęły opuszczać mikrosamochody Isetta, natomiast w roku 1957 zaczęto składać trochę większy model BMW 600. Produkcja tych aut była jednym z głównych czynników motoryzacyjnego odrodzenia się RFN. Isetta była produkowana do roku 1962. Łącznie powstało ich aż 160 000 egzemplarzy. Przedsiębiorstwo zanotowało znaczny rozwój w latach 60. XX w. W roku 1966 do BMW włączona została rodzima firma Hans Glas, a później, w roku 1994 brytyjski Rover razem z marką Mini. Pod koniec roku 1998 niemiecki koncern przejął jedną z najbardziej znanych w tamtym okresie marek świata – Rolls-Royce’a. Od pierwszej dekady XXI w. BMW ma status jednego z czołowych niemieckich producentów pojazdów i z powodzeniem konkuruje z markami takimi jak Audi czy Mercedes-Benz pod względem liczby produkowanych samochodów.