Gwarancja na części samochodowe

Części Citroen

W Paryżu, dnia 5 lutego roku 1878, przyszedł na świat Andre Citroen. Skończył on naukę na politechnice, aby w krótkim czasie uruchomić niewielki warsztat, który w roku 1913 przybrał na znaczeniu i przekształcił się w dużą firmę produkującą koła zębate o uzębieniu daszkowym, wskutek czego, powstało logo przedstawiające dwa daszkowe zęby koła zębatego. Aby móc zając się produkcją takich kół, nabył on od polskiego wynalazcy patent. Polska była mu bardzo bliska, ponieważ jego matka była Polką pochodzenia żydowskiego. Początek I wojny światowej doprowadził do tego, że fabryka zmieniła swój profil i przekształciła się w największą wytwórnię pocisków artyleryjskich we Francji. Koniec wojny pozwolił na przysposobienie fabryki do produkcji samochodów. Andre Citroen miał już w tej branży pewne doświadczenie, ponieważ w roku 1908 modernizował już produkcję samochodów marki Mors we francuskiej wytwórni, zaś w fabryce amerykańskiego Forda zaznajamiał się z technologią wieloseryjnego generowania pojazdów. Dzięki wykorzystaniu zdobytej wiedzy, Citroen mógł otworzyć, pierwszą w Europie, produkcję na przesuwanej taśmie montażowej. W pierwszym okresie, czyli w roku 1919, wytwarzano tak model 10CV Typ A przygotowany przez A. Citroena i J. Salomona ( konstruktora aut marki La Zebre). Idąc za przykładem Forda, Citroen także przystąpił do produkcji niewielkiego samochodu 5CV Typ C, który na ogół wyróżniał się żółtym kolorem lakieru, stąd też potocznie zwany był „małą cytrynką”. Ten typ auta odniósł ogromny sukces nie tylko we Francji, gdyż licencję na jego produkcję kupiono także w Niemczech (tam wytwarzano Ople Laubfrosch). Rok 1934, to decydujący moment dla historii marki, z uwagi na fakt, że wytworzony został, a także wszedł do produkcji model Citroen 7. W krótkim czasie stało się oczywiste, że jest to pojazd o fenomenalnej konstrukcji, z przednim napędem, o samonośnym stalowym nadwoziu oraz niezależnym zawieszeniu kół. Niemniej jednak, natychmiast po zjeździe z taśm montażowych, nie wszyscy go doceniali. Powodem tego prawdopodobnie był fakt, że samochód ten swoją nowoczesnością prześcignął swój czas.

Jednakże Andre Citroena dopadły problemy finansowe, a ponadto musiał sprzedać swoją fabrykę oponiarskiej firmie Michelin. To była wielka tragedia dla ambitnego, schorowanego konstruktora i przedsiębiorcy, która doprowadziła do jego śmierci 3 lipca 1935 roku. Firma Michelina bez zarzutu radziła sobie z prowadzeniem fabryki Citroena. W świetnie prosperującej firmie pojawiały się modele, tak zwane ”wariacje” na temat „siódemki”, które rozpływały się w pochwałach, szczególnie za doskonałe właściwości jezdne samochodu. Produkowano je do roku 1957 wraz z cieszącymi się dużą popularnością, kultowymi modelami 2CV wdrożonymi do produkcji w roku 1949. Ten rodzaj samochodu charakteryzowała prosta lecz ciekawa konstrukcja, uproszczone nadwozie ze zwijanym dachem, 2-cylindrowe, chłodzone powietrzem silniki typu bokser oraz sprzężone stronami zawieszenia kół. Na przestrzeni 41 lat, do 1990 roku, zmontowano przeszło 5 mln egzemplarzy 2CV, jak też wyprodukowano cały szereg modeli analogicznych do tego auta, na przykład Dyane, Ami 6, Ami 8, Mehari, a także furgony dostawcze. Tymczasem model DS19, pochwalić się może nieco krótszym stażem produkcyjnym, trwającym „tylko” dwadzieścia lat ( debiut w 1955 roku). To auto natomiast, cechowało nowoczesne nadwozie oraz oryginalna konstrukcja hydropneumatycznego zawieszenia kół, które zmieniło definicję samochodu lat 50. XX wieku. Firma Citroen także i teraz, prężnie działa na rynku motoryzacyjnym, i jest głównym producentem francuskich samochodów. W roku 1955 wykupiła jedną ze starszych marek świata – Panhard, a w roku 1967 zainaugurowana została kooperacja z firmą Berliet, wytwórcą pojazdów użytkowych. Tymczasem od połowy lat 70. stanowi z firmą Peugeot koncern pod nazwą PSA Peugeot-Citroen.