Gwarancja na części samochodowe

Części Ford

Henry Ford razem z Aleksandrem Malcolmem w roku 1903 uruchomił w USA zakład Ford Motor Company. Już w roku założenia fabryki, z taśm montażowych zjechało 1708 sztuk pierwszych modeli pod nazwą Ford A. Współzałożyciel Henry Ford zamierzał montować tam powszechnie dostępne, niedrogie samochody dla przeciętnego Amerykanina. I tak, w 1908 zrealizował swoje zamierzenia rozpoczynając wytwarzanie modelu Ford T, o prostej konstrukcji, wytwarzanego z dobrych materiałów, wytrzymałego i niezawodnego. Henry Ford zdecydował się następnie na produkcję masową tego modelu, a w roku 1913 jako pierwszy na świecie, pomyślnie wdrożył także nowy sposób produkcji samochodów na poruszającej się taśmie montażowej, dzięki czemu do maja 1927 roku zrealizowano przeszło 15 mln sztuk tego modelu (15 007 033). Także zaplecze handlowo-techniczne motoryzacji, bezsprzecznie zawdzięcza Fordowi swój rozwój na dużą skalę, to on zorganizował, na przykład sieć dystrybuującą samochody oraz części zamienne do nich. Poza tym, prócz cieszących się popularnością Fordów T (Tin Lizzie, czyli blaszana Liza) produkowano także inne modele, na przykład od roku 1927 ulepszony model, określony literą A. 1922 to rok, w którym współwłaściciel firmy zafundował swojemu synowi Edselowi przedsiębiorstwo o nazwie Lincoln, w którym montowane były auta dopełniające propozycje Forda. Samochody wyprodukowane przez Forda wygrywały rajdy w Monte Carlo w roku 1936 oraz 1938 i były wyposażone w widlaste 8-cylindrowe silniki, a montowane były od 1932 roku. Ten rok jest także ważny dla historii firmy, gdyż właśnie wtedy, powstała duża fabryka w Związku Radzieckim, gdzie produkowano samochody o nazwie GAZ, jak też zaczęto wytwarzać samochody marki Ford w nowo powstałych zakładach w Dagenham (Anglia) oraz w Kolonii (Niemcy). Natomiast podczas II wojny światowej, montowano w fabrykach Forda popularne łaziki osobowo-terenowe o konstrukcji identycznej co Willys, a także silniki lotnicze, samoloty bombowe, czołgi, samochody ciężarowe a także pancerne. Rok 1947 to czas kiedy Henry Ford zmarł, a fabryki Ford przejął jego wnuk, o takim samym imieniu co dziadek.

Fabryka należała do jednej z większych i plasowała się na drugim miejscu, po General Motors (GM) na świecie odnośnie liczby wytwarzanych samochodów. Swoje zakłady miała w USA, Kanadzie, a także Europie. W Stanach Zjednoczonych Ameryki funkcjonował oddział badawczo-rozwojowy uruchomiony na potrzeby europejskich filii, który przygotowywał modele samochodów, na przykład w roku 1976 Fiestę, w 1980 roku Escorta oraz w roku 1982 Sierrę. Modele te, nazywane powszechnie „europejskimi”, po stosownym opracowaniu także trafiały na linie montażowe amerykańskiego forda. I tak, na przykład w roku 1980 , Escort jako pierwszy wyposażony został w silnik umieszczony poprzecznie, który napędzał przednie koła. Wcześniej już, bo w roku 1917 pod marką Ford montowane były także samochody ciężarowe z zastosowaniem zespołów osobowego modelu T. Równocześnie, tego samego roku zaczęto seryjne wytwarzanie ciągników rolniczych Fordson. Pojazdy ciężarowe stały się istotną propozycją w ofercie Forda. Początkowo konstruowano je na zespołach samochodów osobowych, jednakże w roku 1938 zaczęto wytwarzać ciężarówki z kabinami kierowcy typu wagonowego z silnikiem w kabinie. Poszerzono również wytwórczość samochodów średniej, dużej oraz bardzo dużej ładowności, niemniej jednak prawa do montażu tych największych odsprzedano innej amerykańskiej fabryce samochodów, o nazwie Freightliner, a było to w roku 1997. Zaniechano w ten sposób możliwość wytwarzania największych ciężarówek i skoncentrowano się na montażu pojazdów dostawczych, na przykład w wersji pikap. Zakłady Ford stały się ekspertem w budowie samochodów osobowo- terenowych z napędem 4x4. U schyłku XX wieku Ford Motor Company działał pod trzema markami Ford, Merkury oraz Lincoln i wytwarzał bez mała 1 300 000 pojazdów osobowych rocznie, a także został drugim po GM najważniejszym i największym wytwórcą pojazdów tego typu w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Natomiast w roku 1987 firmę przejął Aston Martin, roku 1989 Jaguar, natomiast w roku 1999 oddział samochodów osobowych Volvo. Kooperował on również z japońską Mazdą, zaś między rokiem 2000 a 2008, był posiadaczem firmy Land Rover. Jest w posiadaniu zakładów mieszczących się w USA, Kanadzie, Meksyku, Europie, Ausralii, Brazylii, Argentynie, na Tajwanie oraz w innych krajach Azji.

W Europie samochody amerykańskiej firmy Ford stały się bardzo popularne wśród kierowców, z tej przyczyny Henry Ford zdecydował o otwarciu fabryki i produkcję samochodów w tej części świata. Umiejscowione one były, na przykład w Dagenham (Wielka Brytania) oraz w Kolonii (Niemcy). Obydwie firmy stworzono między rokiem 1931 a 1932, i obie zainaugurowały swoją działalność produkcyjną takim samym modelem Forda A w wersji ciężarowej, po czym osobowych modeli Ford Y. Do wybuchu II wojny światowej w fabrykach angielskich oraz niemieckich również montowane były analogiczne modele pojazdów. W czasie wojny oba kraje znajdowały się po przeciwnych stronach, montując pojazdy przydatne wojsku. Tymczasem, w roku 1945, w Anglii przystąpiono do wytwarzania samochodów osobowych, modeli Anglia i Perfect, napędzanych przedwojennymi silnikami o pojemnościach skokowych 993 i 1172 cm3. Tam też, montowano samochody ciężarowe, a także ciągniki rolnicze. Natomiast w Niemczech, od roku 1948 zaczęto produkować osobowe modele Taunus (nazwa wzięła swój początek od nazwy gór w północno-zachodniej części Niemiec), które uchodziły za pierwsze Fordy własnej konstrukcji z Kolonii. Wersja Taunus była bezustannie modernizowana i wciąż powstawały jego nowe generacje. Pod marką niemieckiego Forda wytwarzano także pojazdy ciężarowe, autobusy, a także samochody wojskowe dla NATO oraz Bundeswehry oraz samochody dostawcze serii FK. W Anglii zaś, w połowie XX wieku niesamowitym wzięciem cieszyły się małe samochody osobowe, na przykład w wersji Anglia, z tak zwaną ujemną tylną szybą, innymi słowy szybą pochyloną do tyłu, które montowane były między rokiem 1959 a 1968. Tutaj produkowano również duże samochody osobowe typu Zephyr i Zodiac z 6-cylindrowymi silnikami, wzorując się na modelach amerykańskich. Rok 1968 to czas, w którym filie amerykańskiego Forda mieszczące się w Anglii i RFN, zapoczątkowały montaż analogicznych modeli samochodów nazywanych Escort, a następnie spektakularnego modelu Capri, który dostępny był z silnikami w różnych wariantach. Również osiągnięciem okazało się wejście do obiegu, w roku 1976 modelu Fiesta, który jako pierwszy został wyposażony w przedni układ napędowy oraz silnik ustawiony poprzecznie. Tymczasem w roku 1982, ukazał się na rynku samochodowym, nowy model o nazwie Sierra z klasycznym układem napędowym ( silnik z przodu napędzał tylne koła) oraz bardzo bezpieczną konstrukcją nadwozia. Nie licząc zakładów Forda w Dagenham i Kolonii, nowe powstały jeszcze w Halewood, Enfield oraz Southampton (Wielka Brytania), a także w Saarlouis (Niemcy) i w belgijskim Genk. W tamtejszych fabrykach produkowano różne modele samochodów, w tym ciężarowe, autobusy, a także dostawcze Transit.