Gwarancja na części samochodowe

Części Lancia

29 listopada 1906 roku w Turynie założona została wytwórnia Fabbrica Automobili Lancia & Co. Dokonali tego dwaj mężczyźni mający duże zamiłowanie do motoryzacji - Vincenzo Lancia oraz Claudio Fogolina. Na czele firmy stanął ten pierwszy. Ze względu na to, że zajmował się on konstruowaniem samochodów, markę nazwano jego imieniem. Wcześniej Lancia pracował w Fiacie w charakterze kierowcy powstających tam samochodów wyścigowych. Biorąc udział w wielu zawodach sportowych zdobył dużą liczbę nagród. W roku 1907 światło dzienne ujrzał pierwszy samochód spod skrzydła Lancii. Była to osobówka o nazwie Alfa, która napędzana była 4-cynlindrowym silnikiem o mocy 14 KM. W latach 1908–1909 wytworzonych zostało 108 egzemplarzy tego modelu. Eksportowane były także za granicę, w tym na wyspy brytyjskie. Później projektowane oraz produkowane były kolejne modele samochodów osobowych. Ich nazwy zaczerpnięto z greckiego alfabetu. Przypisywano im kolejne litery – Beta, Gamma, Delta, Epsilon, Eta i Theta. Od roku 1911 skłądano także samochody ciężarowe. Tworzone były w ten sposób, że na podwoziach osobowych modeli Epsilon i Eta umieszczano dodatkowe skrzynie ładunkowe. Ciężarówki te były bardzo często wykorzystywane na froncie. Sprawdzały się w wojnie na terenie Libii. Na ich podstawie zbudowana została nowa osobówka - Theta. Posiadała ona kompletną instalację elektryczną z rozrusznikiem. Pojazd ten wyposażony był w 4-cylindrowy silnik o mocy 70 KM. Produkowano go aż do roku 1919. Łącznie powstało 1696 tych maszyn. W 1911 roku dzięki zdobyciu ogromnych, nowych terenów, Lancia wzniosła kolejne zakłady. W tym samym roku główna siedziba firmy przeniesiona została z ulicy Ormea na ulicę Monginevro. W roku 1915 koncern ukierunkował produkcję na pojazdy przeznaczone do celów militarnych. W zakładach wytwarzane były różnorodne odmiany ciężarówek, w tym najbardziej znany model 1Z o ładowności 2200 kilogramów. Od roku 1915 produkowane były także modele Jota oraz Dijota o ładowności niewiele większej od wspomnianego modelu 1Z – 2400 kilogramów. Samochody ciężarowe Lancii były podstawowym środkiem transportu żołnierzy na pola bitew. Przystosowane były również do przewozu dział artyleryjskich. Ich konstrukcja umożliwiała przekształcenie ich w pojazdy pancerne. W sumie w okresie pierwszej wojny światowej wykonano 2100 takich samochodów wojskowych. Zaraz po Wielkiej Wojnie wznowiono produkcję osobówek. W roku 1922 zaprezentowany został na targach samochodowych w Paryżu oraz Londynie model Lambda. Na kartach historii model ten zapisał się jako pierwszy na świecie samochód z niezależnym zawieszeniem kół przednich oraz samonośnym nadwoziem. Od roku 1922 do 1931 wytworzono 12530 sztuk tego modelu. Ciekawe rozwiązanie zastosowano w silnikach. Posiadały one cylindry rozmieszczone w układzie widlastym. Posiadały one niewielki kąt rozwarcia i znajdowały się pod jednolitą głowicą. W modelach Lambda stosowane były silniki V4 o kącie rozwarcia wideł cylindrów 14 stopni. Taką metodą tworzono wiele jednostek napędowych i były one stosowane przez dłuższy okres. Taki silnik posiadał na przykład model del Fluvia, który światło dzienne ujrzał w 1973 roku. Na początku XX wieku montowano także nieliczne egzemplarze samochodów ciężarowych oraz autobusów. Zadowalające okazały się, na przykład podwozia autobusowe Omicron z roku 1929. Od roku 1921 Lancia składała nadwozia autobusowe i to dokładnie na nich, między rokiem 1926 a 1928 fabryka w Sanoku zmontowała debiutanckie autobusy. Natomiast osobowy model Aprilia, z nowatorskim nadwoziem o aerodynamicznym kształcie był ostatnim samochodem, którego projekt opracował Vincenza Lancia. Przedsiębiorca zmarł w lutym 1937 roku w wieku 56 lat i zostawił dzieło życia, czyli fabrykę samochodów swojemu synowi Gianniemu. Młody Lancia nawiązał współpracę z wybitnym włoskim konstruktorem, uprzednio pracującym w firmie Alfa Romeo, Vittorio Jano , z którym opracował nowe wersje samochodów. W mieście Bolzano, od roku 1937 zaczęły funkcjonować nowe zakłady Lancia, gdzie wytwarzano auta pod nazwą Aprilia, a niedługo potem kolejne warianty tego modelu ze słabszym silnikiem, zwane Ardea. Wytwarzano je nadal, po zakończeniu II wojny światowej, czyli do roku 1952. Innym bardzo udanym modelem okazało się również auto o nazwie Aurelia, z lat 1950-1954, które jako pierwszy samochód osobowy wyposażone zostało w silnik V6. Gianni Lancia zadeklarował także uczestnictwo aut produkowanych w swoich fabrykach w zawodach sportowych. To właśnie modele zaprojektowane przez Jano, jak również innych utalentowanych konstruktorów, w połowie XX wieku, odnosiły zwycięstwa podczas prestiżowych wyścigów, na przykład Le Mans, Formuły 1 oraz w rajdach samochodowych przez wiele lat. Model Lancia Fulvia HF zaliczał się do najwybitniejszych modeli produkowanych przez Lacię w latach 60. i 70. XX wieku, natomiast w połowie lat 70.XX wieku był to model Lancia Stratos, zaś w latach 80. XX wieku model Lancia Delta z napędem na cztery koła. Nowe fabryki firmy Lancia, otworzone zostały również w Chivasso w roku 1962 oraz w Veronie w roku 1974. Odkąd wytwórnia Lancia zalicza się do koncernu FIAT, czyli od 1969 roku, samochody tej marki wyróżniają się na tle innych wypuszczanych na rynek aut, swoim komfortem użytkowania i ogólną elegancją.