Gwarancja na części samochodowe

Części MAN

Powstała w roku 1840 firma Mashinenbau-Unternehmen Augsbur oraz druga założona w roku 1841 Mashinenfabrik Nurnberg, po połączeniu utworzyły istniejącą do dzisiaj Mashinenfabrik Augsburg – Nurnberg, znaną bardziej pod skrótem - MAN. Przedsiębiorstwo to jest specjalizuje się w wytwarzaniu silników wysokoprężnych. Twórca firmy – Rudolf Diesel – w roku 1893 podpisał umowę z zakładem znajdującym się w Augsburgu. Dzięki temu możliwe były systematyczne próby wysokoprężnych jednostek napędowych. W roku 1897 osiągi opracowywanego silnika nareszcie przyniosły satysfakcjonujące wyniki. W efekcie w krótkim czasie powstał nowy, dwucylindrowy silnik przeznaczony do celów przemysłowych. Dzięki połączeniu obu niemieckich zakładów, firma była zdolna do jeszcze lepszego wykorzystania swojego potencjału. W ten sposób powstał koncern MAN. Firma ta zaczęła produkcję silników diesla od małych jednocylindrowych jednostek o mocy 20 KM. Z biegiem czasu powstawały coraz mocniejsze napędy. Jako ciekawostkę można podać, że jeden z większych silników został zamontowany na niemieckim okręcie pancernym – noszącym nazwę Prinzregent Luitpold. Silniki te cieszyły się taką renomą, że podjęta została próba montowania ich w samochodach osobowych. Przedsięwzięcie to okazało się ogromnym sukcesem.

Zanim jednak doszło do powszechnego zastosowania tego rodzaju napędu, fabryki MAN umiejscowione w okolicach Norymbergii, od roku 1915 produkowały ciężarówki i autobusy na licencji szwajcarskiej firmy Saurer. Pojazdy te posiadały czterocylindrowe silniki o mocy 37 KM. Dopiero w roku 1922 intensywnie zajęto się rozwojem silnika wysokoprężnego. Wynikało to stąd, że w tym czasie, firma Bosch zaprojektowała specjalną aparaturę wytryskową, która dawkowała ilość paliwa, w zależności od obciążenia silnika. W roku 1923, firma MAN zbudowała swój pierwszy samochód ciężarowy. Był on napędzany czterocylindrowym silnikiem diesla o mocy 45 KM. Należy wspomnieć, że pojazd ten, do produkcji wszedł dopiero po dwóch latach. Następnie w roku 1927 koncern stworzył swój pierwszy autobus. Silniki wysokoprężne firmy MAN zaczęły cieszyć się dużą renomą na całym świecie. Wielu producentów samochodów montowało je w wytwarzanych przez siebie autach. W latach dwudziestych oraz trzydziestych dwudziestego wieku kupowały je firmy takie jak Saurer, Daimler-Benz, Panhard, Renault, Unic, Barliet i Delahaye. Ciągle rozwijający się MAN, w roku 1936 wykupił na własność austriacką markę Austro-Fiat, która po tym wydarzeniu została przemianowana na Osterreichische Automobilfabrik AG. Parę lat później jej nazwę skrócono do OAF. Będąc częścią MANa, produkowała silniki oraz samochody.

Podczas drugiej wojny światowej, firma MAN była jednym z największych zaopatrzeniowców niemieckiej armii w pojazdy mechaniczne. Ponadto wytwarzane przez koncern silniki stosowane były w wielu maszynach nie wykorzystywanych do działań wojennych. Posiadały one tak zwaną suchą miskę olejową, która miała dwie pompy oraz oddzielny zbiornik na olej. Za sprawą takiego rozwiązania można było jeździć wyposażonymi w nie pojazdami po terenach z dużymi kątami nachylenia. Jednak silniki wysokoprężne nie były jedyną chlubą firmy MAN. W jej zakłądach inne różnego rodzaju ciekawe podzespoły. Pod koniec dwudziestego wieku silniki właśnie tej firmy były ochoczo nabywane przez koncerny z różnych części świata. Do jej klientów zaliczała się na przykład francuska firma SAVIEM oraz niemiecka Kaelble. Ponadto przedsiębiorstwa takie jak Kassbohrer czy Meiller kupowały gotowe podwozia, na których montowano nadwozia autobusów oraz wywrotek. Warto także dodać, że niedługo potem firmy takie jak Raba, DAC, Ikarus czy Roman kupiły od MANa licencję, dzięki której mogły wytwarzać silniki, mosty napędowe oraz nierzadko kompletne maszyny. Od roku 1969 koncern zaczął produkować zawieszenia pneumatyczno-hydrauliczne do autobusów. Okazało się to przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Ponadto w latach 1970–1971, firma ta opracowała przy współpracy z Boshem oraz Vartą, autobus zasilany akumulatorami umiejscowionymi w specjalnej jednoosiowej przyczepie z możliwością holowania.

W roku 1971, firma MAN wchłonęła inną niemiecką korporację o nazwie BussingAutomobilwerke AG. Za sprawą tego ruchu, zyskałą ona możliwość wytwarzania silnika podpodłogowego, który umieszczany był idealnie pomiędzy osiami autobusu. W wyniku tego wydarzenia powstało nowe logo scalonych firm – lew, który był znakiem Bussinga oraz umieszczony na górze względem niego napis MAN. W roku 1986 stworzony został niezwykle duży koncern o nazwie MAN AktiengesellshaftMunchen, na który składało się wiele różnych firm wytwarzających skrajnie różne produkty. Jednak najprężniej rozwijającym się oraz największym był MAN Nutzgafhrzeuge AG produkujący ciężarówki, samochody komunalne, autobusy, samochody wojskowe, osie napędowe do różnych pojazdów oraz silniki wysokoprężne. Z biegiem czasu firma MAN kupiła trzy nowe marki: angielskie ERF, polskie FSC Starachowice oraz niemiecki Neoplan. Całe przedsiębiorstwo uznawane jest za jednego z najważniejszych wytwórców silników jak i pojazdów użytkowych na świecie. Polskie zakłady zajmują się produkcją głównie autobusów i samochodów ciężarowych. Przykładem może być fabryka w podpoznańskiej miejscowości Sady założona w roku 1998, w której wytwarzane są autobusy oraz pojazdy miejskie przeznaczone głównie na eksport. Warto zwrócić uwagę, że co drugi autobus przemierzający ulice w całej Europie środkowej i zachodniej to właśnie MAN.