Gwarancja na części samochodowe

Części SAAB

Z początku firma Saab produkowała jedynie samoloty na licencji niemieckiej firmy Junkers oraz amerykańskiego koncernu Northrop-Douglas. Wraz z nadejściem końca drugiej wojny światowej postanowiono wytwarzać także samochody. Za powstanie pierwszego modelu Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) odpowiadał Gunnar Ljungstrom. Współpracował z piętnastoosobową grupą konstruktorów. Prototyp pierwszego modelu został zaprojektowany oraz skonstruowany w roku 1946, zaś kolejny w roku 1947. Oddział wytwarzający samochody przeniesiony został z Linkoping do Trollhattan. W roku 1950 światło dzienne ujrzały trzy pierwsze sztuki modelu SAAB 96. W przeciągu tylko siedmiu lat, firma doszła do rocznej zdolności produkcyjnej w wysokości 10 000 egzemplarzy. Nadwozia pierwszych Saabów miały aerodynamiczny kształt i były projektowane przez firmę Sixten Sason. Silniki były dostarczane przez niemiecką DKW. Były to jednostki dwusuwowe. Posiadały dwa cylindry. Charakteryzowały się mocą 25 KM oraz pojemnością skokową o wartości 764 centymetrów sześciennych. W samochodzie tym zastosowano rozwiązanie polegające na połączeniu silnika ze skrzynią biegów. Powstał w ten sposób blok napędowy, który przekazywał moment obrotowy na przednie koła.

Przedsiębiorstwo włożyło wiele starań w rozwój silników dwusuwowych. Były one coraz bardziej modernizowane. Celem było sprawienie aby, samochody marki Saab były bardziej dynamiczne. W roku 1959 powstał model oznaczony liczbą 95. Zapoczątkował on stosowane przez firmę nowe symbole tworzonych modeli samochodów. W roku 1960 natomiast, zgodnie z numeracją skonstruowany został model 96. Był to pierwszy pojazd SAABa, w którym wprowadzono rozwiązania mające zapewnić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Od tego modelu zaczęto seryjnie montować pasy bezpieczeństwa. W roku 1963 wprowadzono dwuobwodowe, diagonalne układy uruchamiające mechanizmy hamujące oraz bezpieczną konstrukcję nadwozia. SAAB 96 produkowany był również w odmianie nazwanej Sport 850. Pojazd ten wiele razy zajmował czołowe miejsca w światowej klasy wyścigach. Na przykład Erick Carlsson prowadząc samochód SAABa dwa razy wygrał zawody w Monte Carlo - w latach 1962 i 1963. Ponadto maszyny tej marki zwyciężały w zawodach we Franci, Grecji, Finlandii, Szwecji, Anglii, Szwecji oraz we Włoszech. Firma dostrzegając sukcesy swoich aut, poszła za ciosem i postanowiła zacząć wmontowywać w swoje samochody silniki czterosuwowe. W roku 1966 zaprezentowane zostały motory V4 od niemieckiego Forda Taunusa. Zostały one umieszczone jako drugie obok dwusuwowych w nowym modelu firmy Saab o nazwie Sonett II. Posiadał on sportowe nadwozie, które w całości stworzone było z tworzyw sztucznych.

W roku 1968 zaprezentowany został nowy model oznaczony numerem 99. W owym czasie był to samochód uważany za najbezpieczniejszy na świecie. Bardzo mocne i twarde nadwozie sprawiało, że kierowca i pasażerowie nawet podczas dachowania byli dobrze chronieni. Jednocześnie, z nowości wprowadzone zostały wycieraczki ze spryskiwaczami, wielokomorowe zderzaki absorbujące uderzenia oraz specjalne hamulce tarczowe. Te ostatnie bardzo dobrze sprawiały się na wszystkich czterech kołach. W modelu tym zamontowany został także nowy silnik, który został stworzony przez angielską firmę Standard-Triumph. Był on specjalnie dedykowany na specyficzny szwedzki rynek. W roku 1973 w Saabie 99 zaczęto instalować silniki własnej konstrukcji. Posiadały one pojemność wynoszącą 2 litry, wtrysk benzyny oraz w późniejszym okresie również turbodoładowanie. Pod koniec XX wieku największym konkurentem dla Saaba były równie wytrzymałe i bezpieczne pojazdy marki Volvo. W tamtym okresie Saab był oficjalnym wspólnikiem szwedzkiej wytwórni ciężarówek o nazwie Scania-Vabis.

Następnie w roku 1984, zaprezentowany został całkowicie nowy model o nazwie SAAB 9000. Jego nadwozie powstało w wyniku współpracy z włoskimi projektantami. W jego produkcji uczestniczyły takie firmy jak FIAT, Lancia czy Alfa Romeo. Samochód ten był pionierem dla całej marki jeżeli chodzi o poprzecznie ustawiony przedni układ napędowy. Wyposażony był jednostkę napędową z dosyć nietypowymi mechanizmami, takimi jak na przykład elektroniczny system samoczynnej regulacji ciśnienia doładowania, który był bezpośrednio powiązany z liczbą oktanową paliwa. Posiadał również rozrząd z czterema zaworami przypadający na każdy cylinder z osobna. W roku 1989 firmę SAAB przejęło amerykańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne General Motors. Natomiast 26 stycznia 2010 roku firma ta została przejęta raz jeszcze, tylko że tym razem przez holenderski koncern Spyker Automobilen B. V., który zajmował się produkcją ekstrawaganckich pojazdów. Rok później Saab został znowu odsprzedany - chińskiej firmie Hawtai Motor Group Company Ltd.