Gwarancja na części samochodowe

Części Scania

W 1900 roku w małej szwedzkiej miejscowości Malmö, niewielka niezależna firma Maskinfabriks Aktiebolaget Scania rozpoczęła niskobudżetową produkcję angielskich rowerów nazywanych Humber. W roku 1901 powstał niestabilny model doświadczalny samochodu, którego twórcą był Reinbold Thorssin. Natomiast rok później zaczęto konstruować pojazdy ciężarowe oraz osobowe, które posiadały dwucylindrowe silniki, nabywane wówczas u niemieckiego inżyniera Heinricha Kampera. Ciekawą informacją jest to, iż stworzonym przez tę firmę samochodem jeździł syn Gustawa VI Adolfa – książę Gustaw Adolf Bernadotte. W roku 1911 Maskinfabriks Aktiebolaget Scania przyjęła pod swoje skrzydła wytwórnię o nazwie Vabis. Powstała ona w roku 1891 i początkowo zajmowała się konstruowaniem i produkcją wagonów kolejowych. W należących do niej zakładach, w roku 1897 powstał pierwszy samochód uznawany za całkowicie szwedzki. Stworzył go znany inżynier Gustaf Erikson. Maszyna ta posiadała dwusuwową jednostkę napędową z dwoma cylindrami. Pozwalała ona osiągnąć maksymalną prędkość 27 kilometrów na godzinę. Spotkać się można z dwoma nazwami tego modelu – Vabis albo Erikson. Na przestrzeni kolejnych lat wytwarzane były powiększone osobówki z silnikami o czterech cylindrach. W roku 1902 natomiast zbudowany został pierwszy model marki Vadis przeznaczony do zastosowania użytkowego. Nie wyprodukowano zbyt dużo sztuk tego pojazdu. Podobno ich liczba wynosiła zaledwie 100. Przyczyniło się to do decyzji Gustafa Eriksona, który postanowił połączyć firmę Vabis z firmą Scania.

Pierwszym efektem połączenia Scania-Vabis był samochód osobowy 18/20 HP. Jego produkcja trwała tylko niecały rok. Koncern szybko przestał wytwarzać samochody osobowe. Produkcji tego typu pojazdów całkowicie zaprzestano już w 1929 roku. Do tego momentu w Scanii powstało zaledwie pięćset samochodów osobowych. Firma ruszyła zdecydowanie na podbój rynku pojazdów użytkowych. W jej zakładach produkowane były głównie autobusy, ciężarówki, samochody pożarnicze czy nawet pocztowe. W roku 1936 zaczęto montować w nich specjalne silniki wysokoprężne. Były one wytwarzane przez Scanię. W okresie drugiej wojny światowej koncern wspomagał wojsko swoimi samochodami terenowymi oraz specjalnego zastosowania. Wraz z końcem działań wojennych, SV wznowiła produkcję maszyn nie mających zastosowań militarnych. Należy wspomnieć że wszystkie te samochody nabyć można było jedynie w Skandynawii. Ich eksport miał początek dopiero w roku 1949. Konstrukcja czterokołowców Scanii zachwycała nowoczesnością. Istniała możliwość wyboru większości z poszczególnych podzespołów, ponieważ wprowadzona została modułowa budowa z części, które pasowały do każdego modelu.

Scania-Vabis jako jedna z pierwszych firm zastosowała niektóre zaawansowane, nowoczesne rozwiązania. Zaliczyć do nich można silniki wysokoprężne. Były one stopniowo coraz bardziej ulepszane. Zyskały one taką renomę, że licencję na nie wykupiła amerykańska firma Mack. W roku 1949 stworzony został silnik diesla z bezpośrednim wytryskiem, natomiast w roku 1952 zastosowane zostało także turbodoładowanie. Nie były to jedyne podzespoły ulepszane przez Scanię. W roku 1946 zastosowano wspomaganie (tzw. Serwo) układu hamulcowego. W roku 1951 zaprojektowana została synchronizowana skrzynia biegów, a w roku 1955 ulepszono układ kierowniczy dodając do niego wspomaganie. Popyt na samochody marki Scania-Vabis był dużo większy niż możliwości eksportu. Następstwem tego stanu rzeczy było stworzenie fabryk poza Skandynawią. W roku 1957 powstał zakład w Brazylii, a w roku 1964 kolejną fabrykę założono w Holandii. W kolejnych latach filie koncernu wznoszono w takich państwach jak na przykład Argentyna, Australia, Irak, Tanzania, Peru, USA czy Polska. W roku 1969 doszło do połączenia Scanii z SAABem – inną szwedzką firmą o charakterze motoryzacyjnym. W ten sposób powstała SAAB-Scania. Należy wspomnieć, że rozdział specjalizacji nie uległ zmianie. Saab nadal wytwarzał w swoich zakładach pojazdy osobowe, a Scania w dalszym ciągu produkowała maszyny przeznaczone do pracy.

Fuzja przetrwała do roku 2000, a więc do mementu gdy Saab stał się częścią amerykańskiego koncernu General Motors. Obecnie największe i najważniejsze fabryki Scanii znajdują się w miejscowości Sodertalje. Wytwarza się tam tylko samochody ciężarowe, ponieważ w roku 1968 produkcję autobusów przeniesiono do zakładu Scania-Bussar w Katrineholm. Na przestrzeni lat, firma Scania stworzyła wiele naprawdę nowoczesnych samochodów ciężarowych. Na przykład do serii 1 z roku 1968 montowane były odchylane kabiny kierowcy, które ułatwiały dostęp do silnika oraz innych podzespołów. Do kolejnych rozwiązań, nie spotykanych wcześniej zaliczyć można wyżej umieszczone kabiny, ośmio cylindrowe widlaste silniki, które posiadały elektroniczny wtrysk paliwa, turbodoładowanie oraz chłodzenie ładunku. Ponadto w Scaniach spotkać można było także hydrauliczne zwalniacze, które połączone były bezpośrednio ze skrzynią biegów. Przez wielu znawców, samochody marki Scania uznawane były za najlepsze na świecie i otrzymywały wiele nagród. Na przykład wielokrotnie zdobywały tytuły Truck of the Year, czyli ciężarówka roku. Renomą cieszyły się także autobusy produkowane przez Scanię oraz profesjonalne nadwozia i podwozia tworzone pod samochody do specjalnych celów, czyli na przykład wykorzystywane w pożarnictwie czy budownictwie. Trzeba wspomnieć także o znakomitych silnikach stacyjnych oraz przeznaczonych do jednostek poruszających się po wodzie. Pod koniec roku 1992 stworzona została spółka akcyjna o nazwie Scania-Kapena. Ponad połowę udziałów posiada Scania (65%).