Gwarancja na części samochodowe

Części Skoda

Zakłady Skody wytwarzały w swojej historii lokomotywy, obrabiarki, urządzenia energetyczne a także reaktory atomowe. Główną siedzibą firmy od zawsze było Pilzno. Początek budowy fabryki sięga 1859 roku. Jej właścicielem był wtedy hrabia Arnošt Waldstein. Dziesięć lat później została ona odkupiona przez inżyniera Emila Škodę. Samochody zaczęto produkować od roku 1919. Pierwsze modele miały silniki parowe i wytwarzane były na licencji angielskiej firmy Sentinel Waggon Works Ltd. Z kolei na licencji Hispano-Suiza w latach 1924-1928 produkowano luksusowe samochody osobowe. W 1925 pod zarząd Skody przeszły zakłady Laurin & Klement z Mladej Boleslavi. Od tego roku wyjeżdżające stamtąd pojazdy oznakowane były na chłodnicy dodatkowo symbolem nowego właściciela. Produkcja samochodów ciężarowych i autobusów została przniesiona do Pilzn. Fabrykę w Mladej Boleslavi natomiast rozbudowano. Pierwsze Skody wyprodukowano w 1928 roku. Były to modele 4R oraz 6R. Od następnego roku pojazdy zaczęto odznaczać trzema cyframi. Informowały one o liczbie cylindrów oraz mocy silnika wyrażonej w koniach mechanicznych. Przykładowo liczba 422 mówiła, że oznaczony nią model wyposażony jest w silnik posiadający cztery cylindry i mający moc dwudziestu dwóch koni mechanicznych. Z taśmy zjeżdżały zarówno pojazdy luksusowe jak i przeznaczone dla mniej zamożnych odbiorców. Z początkiem roku 1930, pod auspicjami Skody utworzono w Mladej Boleslavi spółkę akcyjną ASAP, której głównym zadaniem było wytwarzanie samochodów. Pod jej zarządem znalazł się dział samochodowy zakładów w Pilznie. W roku 1933 zaprzestano produkcji samochodów osobowych, których konstrukcja opierała się na ramie nośnej z dwiema podłużnicami. Nowe pojazdy wyposażone były centralną ramę rurową, która miała specjalne rozwidlenia przeznaczone na osadzenie jednostki napędowej. Posiadał ona także specjalne poprzeczki. Koła miały od tej pory niezależne zawieszenie. Tylne koła napędowe współpracowały z wahliwymi półosiami. Pierwsza Skoda skonstruowana w ten sposób została oznaczona numerem 420. W latach tych głównie produkowano osobowe samochody popularne oraz luksusowe takie jak np. Favorit i Superb. Dodatkowo wytwarzano samochody ciężarowe i autobusy. Pojazdy osobowe były eksportowane oraz brały udział w rajdach czasem odnosząc sukcesy. W czasie drugiej wojny światowej Zakłady Skody produkowały pojazdy przeznaczone dla niemieckiego wojska. Wytwarzano także elementy dla lotnictwa. W ostatnim dniu wojny – 9 maja 1945 roku – wycofujący się Niemcy zbombardowali zakłady. Nie przeszkodziło to w rozpoczęciu produkcji samochodów ciężarowych jeszcze w 1945 roku. W 1946 roku zaczęto wytwarzać unowocześniony w latach 1939-1940 model Skoda Popular. Oznaczono go jako typ 1101. Zakłady zlokalizowane w Mlada Boleslavi przemianowano na Automobilové Závody Národni Podnik czyli AZNP. Produkowano w nich przede wszystkim samochody osobowe i skonstruowane w oparciu o nie użytkowe. Pozostałe pojazdy osobowe iwytwarzano w innych fabrykach należących do firmy. Libercke Automobilove Zavody przekształcono w jej filię. Powstawały w niej samochody ciężarowe oraz podwozia. W oparciu o te ostatnie zakłady Karosa składały autobusy Skoda-Karosa 706 RTO. Na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego stulecia w Maldej Boleslavi produkowano również samochody marki Tatra. Były to osobowe Tatraplany oraz nieduże terenówki T805. W 1954 roku premierę miała Skoda 440 Spartak. W zakładach w Kvasinach przekształconych w filię AZNP wytwarzano Skodę Felicię oraz Skodę Oktavię kombi. W fabryce Varchlabi, także przyłączonej do AZNP powstawały samochody dostawcze. W 1964 roku w Mladej Boleslavi rozpoczęła się produkcja nowego modelu Skody 1000 MB. Był to pierwszy pojazd z całej serii, których konstrukcja opierała się na samonośnym nadwoziu i silniku ulokowanym z tyłu. W 1969 roku zadebiutowała Skoda 100/110 a w 1976 Skoda 105/120. W zakładach umiejscowionych w Kvasinach skupiono się na tworzeniu sportowych odmian tych modeli (Skoda 110R coupe, Skoda Garde-Rapid). Pierwszym samochodem posiadającym napęd przedni była Skoda Favorit wytwarzana od 1988 roku. W 1990 roku AZNP przemianowano na Skodę z dopiskiem Automobilovy Koncern. Rok później zakłady dostały się pod zarząd niemieckiego Volkswagena. Zaowocowało to ich modernizacją oraz zmianą nazwy na Skoda auto oraz zwiększeniem produkcji. Zaczęto wytwarzać nowe modele osobowe. Są one w dużej mierze zunifikowane z samochodami Volkswagena. Wśród nich wyróżnić można luksusowe Superb oraz uterenowione Yeti.