Gwarancja na części samochodowe

Części Toyota

Urodzony w roku 1867 syn biednego stolarza o imieniu Sakichi Toyoda, założył koncern Toyoda Automatic Loom Works Ltd. Od roku 1926 produkował w nim przędzę i działające automatycznie krosna. Wiele z nich opatentował. Jego syn Kiichiro, odziedziczył smykałkę do techniki. W swoim zakładzie Sakichi Toyoda wydzielił mu miejsce gdzie razem z niewielką grupą kolegów zaczął konstruować pierwszy samochód. Powątpiewano w powodzenie planu młodych inżynierów. Wynikało to z faktu, że na japońskim rynku czterech kółek niepodzielnie panowały amerykańskie firmy Ford oraz General Motors. Mimo tych trudności w roku 1935 światło dzienne ujrzała ciężarówka G-1, a potem osobówka A-1, która była wzorowana na posiadającym nadwozie o opływowym kształcie Chryslerze Airflow. W roku 1936 model A-1 został udoskonalony, przez co powstał samochód noszący nazwę AA. Zbudowano również wersję AB Phaeton. Wyprodukowano ich jednak tylko w niewielkiej liczbie 353 sztuk. W tym czasie w mieście Koromo funkcjonowała inna fabryka pojazdów. Wszyscy znają ją pod nazwą Toyota City. W roku 1937 jej nazwa została zmieniona na Toyota Motor Company Ltd. W trakcie drugiej wojny światowej utrzymywana była w niej jedynie produkcja samochodów ciężarowych przeznaczonych dla armii japońskiej. Pierwszym pojazdem Toyoty powstałym po wojnie był model SA zaprojektowany w roku 1947. Posiadał on nadwozie kształtem przypominające garbusa wytwarzanego przez Volkswagena oraz silnik z czterema cylindrami o mocy 27 KM. W roku 1949 światło dzienne ujrzał model SD, który zastosowanie znalazł w przemyśle przewoźniczym jako taksówka. Za ostatni model z serii S uznawany jest SF zaprojektowany w roku 1951. Montowano w nim silniki charakteryzujące się bardzo małą pojemnością skokową oraz nadwoziem wzorowanym na Fiacie 1400. Na przestrzeni dwóch lat Toyota wytworzyła 3653 egzemplarze SF. Nie bez przyczyny przypominał on właśnie wcześniej wspomnianego Fiata. Japońska firma przez parę dobrych lat odtwarzała samochody marek pochodzących z Europy takich jak Opel czy Volvo. W autobusach z serii FY zaopatrzonych w 22-23 miejsca siedzące, koncern montował silniki Chevroleta posiadające sześć cylindrów. Wojna spowodowała zubożenie i trudności finansowe mieszkańców Japonii. Firma została zmuszona do wydłużenia okresów spłat za pojazdy kupione przez Japończyków. Spowodowało to ogromne problemy z płynnością finansową. Sytuacja ta niemal nie doprowadziła Toyoty do bankructwa. Poprawa sytuacji nastąpiła w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku. W połowie dekady zaczęto wytwarzać więcej samochodów. Podstawowym autem, które wytwarzano była Publica. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 1961. Był to niewielki pojazd posiadający zaledwie trzysta pięćdziesiąt dwa centymetry długości. Wyposażono go w dwucylindrową jednostkę napędową charakteryzującą się pojemnością skokową o wartości 697 centymetrów sześciennych. Był to silnik typu bokser. Pod koniec lat sześćdziesiątych Publica wytwarzana była także w odmianie znanej jako Sports 800. Model ten posiadał dwuosobowe sportowe nadwozie. Od roku 1971 montowano w nim chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik mający pojemność 1000 centymetrów sześciennych. Ze względu na popularność Publici włodarze Toyoty postanowili zastąpić ją podobnym ale posiadającym trochę większe rozmiary modelem, który nazwano Corolla. Jego premiera odbyła się w listopadzie 1966 roku. Publica i Corolla były stosunkowo tanie, dzięki czemu łatwo dostępne dla japońskiego społeczeństwa. Popyt na nie zaowocował rozwojem koncernu. Progres ten obrazują liczby. W 1953 roku taśmy produkcyjne Toyoty opuściło 16 500 samochodów osobowych, w 1968 liczba ta wzrosła do 659 000, w 1970 produkcja przekroczyła po raz pierwszy milion egzemplarzy. Rozwój firmy cechował się także wprowadzaniem coraz większej ilości własnych, oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych. Przykładem jest powstała w 1964 roku automatyczna skrzynia biegów Toyoglide. Zastosowano ją w samochodzie Crown Eight wyposażonym w ośmiocylindrowy widlasty silnik. Dobrze ukierunkowany rozwój Toyoty pozwolił firmie na nabycie udziałów w innych japońskich koncernach motoryzacyjnych. Wśród nich znalazły się Hino Motors Ltd (1966) oraz Daihatsu Motor Co. Ltd (1967). Firma Hino specjalizowała się w konstruowaniu pojazdów o dużej ładowności. Jej przejecie wzbogaciło ofertę Toyoty. W dalszym ciągu produkowano samochody dostawcze i ciężarowe o średniej ładowności. Dzięki temu koncern wysunął się na czoło w zaopatrywaniu rynku we wszelkiego rodzaju auta użytkowe. Od 1951 roku zaczęto wytwarzać także osobowe samochody terenowe, w tym model flagowy Toyotę Land Cruiser. Obecnie firma jest jednym z głównych koncernów badających możliwości zastosowania w samochodach nowych rodzajów paliwa. Prowadzi między innymi badania nad wykorzystaniem wodoru jako źródła napędu (wspólnie z General Motors). Ponadto seryjnie produkuje auta z napędem hybrydowym. Silniki spalinowe montowane w najnowszych modelach zaopatrzone są w najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne. Jednostki napędowe benzynowe VVT-i posiadają zmienne fazy rozrządu, wysokoprężne D4D natomiast wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa z systemem common-rail. Toyota buduje fabryki na całym świecie. Jej zakłady znajdują się w takich krajach jak na przykład Polska, Wielka Brytania, czy Francja. W Polsce powstają silniki i skrzynie biegów.