Gwarancja na części samochodowe

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe - budowa

Jedną z najważniejszych części hamulca tarczowego są klocki hamulcowe. Klocki hamulcowe składają się z elementu nośnego oraz okładziny ciernej. Pierwszy z wymienionych elementów stanowi zwykle część wykonana ze stali. Aby wyciszyć pracę klocków metalową płytkę pokrywa się gumową okładziną lub stosuje się gumową nakładkę. Wykorzystuje się w tym celu także płytki z włókna szklanego pokrytego gumą. Działania te wspomaga się poprzez ścięcie jej krawędzi i pomalowanie jej farbą proszkową.

Część cierna klocka hamulcowego musi charakteryzować się wysokim współczynnikiem tarcia. Do jej ważnych cech należy również duża odporność na ścieranie, skrajnie podwyższoną temperaturę, wysoką wartość sił naciskających. W celu odprowadzenia wody z powierzchni tarcz hamulcowych, w klockach hamulcowych znajdują się specjalnie temu służące rowki.

Jedno z tradycyjnych rozwiązań sygnalizujących zbyt duże zużycie klocków polega na umieszczeniu w ich wnętrzu blaszki, który zostaje odkryta i wydaje charakterystyczny dźwięk gdy element cierny jest zbyt cienki Nowoczesne rozwiązania pozwalają na wyposażanie klocków hamulcowych w sensory informujące o ich zużyciu. W przypadku nadmiernego starcia klocków, czujniki wysyłają sygnał powodujący wyświetlenie się odpowiedniego sygnału na desce rozdzielczej samochodu. Jest to najczęściej lampka kontrolna. Dzięki temu użytkownik pojazdu jest na bieżąco zapoznany o stanie tego elementu i w razie konieczności może dokonać wymiany, unikając w ten sposób niebezpieczeństwa.

Działanie klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe są elementami wchodzącymi w skład hamulców tarczowych. Do tarcz hamulcowych dociskane są dzięki hydraulicznym tłokom, oddziałującym na zaciski, w jarzmach których znajdują się okładziny cierne. Zatrzymanie samochodu umożliwia wytworzenie silnego tarcia w momencie dociskania klocków do tarcz hamulcowych.

Wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe należą do elementów eksploatacyjnych samochodu, czyli ulegających zużyciu. W związku z tym muszą być w odpowiednim czasie wymieniane. Konieczność taka występuje gdy grubość okładzin ciernych zrobi się mniejsza niż określone dopuszczalne minimum. Informować o tym może specjalny rowek kontrolny lub lampka kontrolna połączona z odpowiednim sensorem. Mając na uwadze równomierny rozkład sił hamowania, należy wymieniać jednocześnie klocki hamulcowe po obu stronach tej samej osi. Zalecane jest takie postepowanie mimo że mało prawdopodobne jest aby były one wyeksploatowane w identycznym stopniu. Przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa jazdy.

Zapraszamy do nabycia nowych, posiadających gwarancję producenta klocków hamulcowych oferowanych w sklepie internetowym ARWIT. Aby wybrać odpowiednie do posiadanego modelu samochodu prosimy o kliknięcie łącza: KLOCKI HAMULCOWE