Napis Gwarancja producenta

Bęben hamulcowy BREMBO 14.3252.10

Bęben hamulcowy - BREMBO 14.3252.10
(Zawiera podatek VAT)
328,61 PLN
Nazwa towaru:
HAM.BEBEN /T/ LT 28,30,31 252/253.5/65.5
Kod towaru:
14.3252.10
Kod producenta:
14.3252.10
Producent:
BREMBO
Identyfikator producenta
0065
Cena netto:
267,16 PLN
Dostępność:
0
Średnica bębna hamulcowego: 252
Maksymalna wielkość poślizgu bębna [mm]: 253,5
Wewnętrzna wysokość bębna hamulcowego [mm]: 65,5
Całkowita wysokość bębna hamulcowego [mm]: 83
Ilość otworów: 5
Średnica zabudowy [mm]: 93
Kod EAN
8020584325216
Informacje dodatkowe producenta
pdf
Lista opinii

Funkcje bębnów hamulcowych

Bęben hamulcowy przypomina kociołek. Umieszczony jest w nim cały mechanizm hamulca. Zamyka go tracza nośna hamulca. Jego działanie opiera się na nacisku szczęk na wewnętrzną część bębna. Obręcz koła zazwyczaj zamontowana jest do zewnętrznej strony dna bębna. Pod wpływem wysokich temperatur powstających podczas hamowania bęben ulega odkształceniom wynikającym ze zjawiska rozszerzalności cieplnej. Średnica powierzchni ciernej w przypadku hamulców bębnowych ograniczona jest przez rozmiar obręczy koła. Aby ją zwiększyć stosuje się jak najbardziej głębokie bębny. To z kolei sprawia, że są one jeszcze bardziej podatne na odkształcanie się, czyli w tym przypadku rozszerzanie pod wpływem temperatury. Najważniejszym zadaniem bębna hamulcowego jest przekazanie momentu hamowania na piastę koła, a przez nią na oponę. W momencie hamowania wytwarzana jest energia tarcia, której ilość odpowiada wartości pochłanianej energii kinetycznej samochodu. Ze względu na to, że energia zależy przede wszystkim od kwadratu prędkości a w mniejszym stopniu liniowo od masy, hamulce bębnowe mogą być mniej skuteczne w przypadku samochodów szybkich i ciężkich. Oparcie działania hamulców na bębnach powoduje różne ograniczenia wynikające z ich specyfiki. Zastosowanie bębnów wpływa niekorzystnie na pojemność cieplną i nie daje pełnych możliwości chłodzenia powietrzem. Do wad bębnów należy też ich ciężar. Jak już zostało wspomniane, bęben wystawiony na działanie wysokich temperatur podczas hamowania ulega odkształceniu i zmianie średnicy. Powoduje to, że szczęki nie są w stanie naciskać na niego całą szerokością. W wyniku tego zmniejsza się skuteczność hamowania. Mimo opisanych wad związanych z wykorzystaniem bębnów w hamulcach, są one i najprawdopodobniej jeszcze długą będą wykorzystywane w różnego rodzaju pojazdach, ze względu na to, że koszt ich wytworzenia jest o od pięćdziesięciu do sześćdziesięciu procent niższy niż hamulców tarczowych.

Wymiana bębnów hamulcowych

Najszybciej jak to możliwe należy wymienić bębny, które osiągnęły najmniejsza dopuszczalną grubość. Nowe bębny należy zamontować także wtedy gdy na dotychczasowych pojawiły się pęknięcia. Powodem do wymiany jest także uszkodzenie żeber usztywniających oraz śrub, przy pomocy których zamontowane jest koło.

Obróbka bębnów hamulcowych

Dopuszczalne jest roztaczanie bębnów hamulcowych do średnicy większej o dwa milimetry od średnicy nominalnej. W przypadku samochodów osobowych roztaczanie bębnów hamulcowych stosuje się sporadycznie. Jest ono natomiast powszechnie stosowane w hamulcach pojazdów użytkowych. W hamulcach samochodów osobowych zalecana jest raczej wymiana bębnów na nowe niż ich regeneracja. W przypadku popularnych modeli samochodów, elementy te są powszechnie dostępne a ich ceny przystępne. W związku z tym mniej opłacalne jest ich przetaczanie ze względu na koszty robocizny.

 

Logo producenta części układów hamulcowych Brembo

Przedsiębiorstwo Brembo rozpoczęło swoją działalność w roku 1961 we Włoszech, niedaleko miasta Bergamo. Tam Emilio Bombassei (ojciec aktualnego prezesa firmy), otworzył nieduży punkt technicznej obsługi samochodów. To właśnie ten niewielki warsztat dał początek firmie. Moment przełomowy dla firmy przypadł na rok 1964, kiedy to Brembo zajęło się wytwarzaniem, pierwszych we Włoszech, tarcz hamulcowych. Dotychczas tarcze sprowadzane były z Wielkiej Brytanii. W niedługim czasie firma zajęła się produkcją innych podzespołów montowanych w układach hamulcowych. W tym samy roku firma Brembo zawarła umowę z włoskim producentem samochodów wyścigowych, sportowych, osobowych oraz dostawczych Alfa Romeo na dystrybucję układów hamulcowych. Zaś w roku 1972 przedsiębiorstwo zostało oficjalnym kolporterem dla włoskiej fabryki motocykli Moto Guzzi. Rok 1975 zaowocował współpracą z włoską fabryką samochodów sportowych Ferrari. Od roku 1980 firma skupiła się na rozwoju procesów technologicznych, jak też na modernizacji elementów do pojazdów osobowych, wyścigowych oraz motocykli. I tak, tego roku pojawił się w ofercie firmy zacisk hamulcowy o nowatorskiej konstrukcji, wytwarzany z nie stosowanego dotąd surowca jakim było aluminium. Na zastosowanie owego ultranowoczesnego rozwiązania zdecydowali się fabrykanci samochodów takich marek jak na przykład Porsche, BMW, Lancia, Chrysler, Mercedes-Benz czy Nissan. W kolejnych latach rozwój firmy następował bardzo dynamicznie. W roku 2000 Brembo zdecydowało się wejść na bardzo obiecujący i prężnie działający rynek chiński.

Również w Europie Brembo ulokowało dużą część swojego kapitału. Od roku 2006, w Dąbrowie Górniczej, działa trzecia już odlewnia, utworzona w celu uefektywnienia cyklu produkcyjnego zakładów wytwarzających tarcze hamulcowe. W roku 2010 Brembo dokonało inwestycji na kwotę 35 milionów w Czechach, gdzie otwarto kolejną fabrykę samochodowych układów hamulcowych. Pozwoliło to firmie pojawić się w średnim segmencie klasy premium oraz na rozpoczęcie współpracy z markami takimi jak Audi, BMW, Land Rover i GM. Od tego roku również firma uzupełnia zestaw proponowanych przez siebie wyrobów na rynek części zamiennych. Natomiast w roku 2014 Grupa Brembo wkroczyła na rynek północnoamerykański, uruchamiając fabrykę produkującą układy hamulcowe, a także przystąpiła do budowy odlewni żeliwa w Michigan. W roku 2016 nieopodal Monterrey w Meksyku, otworzono odlewnię oraz zakład zajmujący się wytwarzaniem zacisków aluminiowych. W kolejnych latach firma planuje dalszy rozwój, jak też powiększenie rynku zbytu.