Gwarancja na części samochodowe

KAROSERIA / OŚWIETLENIE – wybór marki, modelu i typu samochodu

Karoseria samochodu

Karoseria jest to wierzchnia część nadwozia samochodu – można powiedzieć, że jest to jego poszycie. Jej praktycznym zadaniem jest osłanianie auta i jego użytkowników przed niekorzystnymi czynnikami pogodowymi. Karoseria pełni ponadto funkcje estetyczne. Przede wszystkim to jej ukształtowanie decyduje o końcowym wyglądzie samochodu. Ma decydujący wpływ na stylistykę pojazdu. Głównymi elementami karoserii samochodu są drzwi, błotniki, maska, pokrywa silnika, klapa bagażnika i poszycie dachu.

Produkcja karoserii

Do wytworzenia karoserii stosuję się głównie blachy stalowe. Rzadziej robi się ją ze stopów aluminium i sztucznych tworzyw. Pożądany kształt karoserii wykonanej z metalu uzyskuje się poprzez tłoczenie blachy prasą hydrauliczną. Poszczególne części karoserii mocuje się do nadwozia przy użyciu połączeń spawanych, zgrzewanych lub przy pomocy gwintów. W celu realizacji skomplikowanych specjalnych zamówień karoserię wytwarza się również ręcznie. Jednak jest to proces długotrwały i wymaga od wykonawców wysokich umiejętności rzemieślniczych.

Uszkodzenia karoserii

Jako warstwa ochronna samochodu, karoseria jest szczególnie narażona na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Ponadto niekorzystny wpływ mają na nią czynniki atmosferyczne. Do najczęstszych problemów należą różnego rodzaju wgniecenia, rdza, matowienie lakieru, uszkodzenia lusterek, szyb i zderzaków. W celach estetycznych lub reklamowych, karoserię można okleić folią samoprzylepną. Stanowi ona wtedy dodatkową ochronę poszycia samochodu.

Więcej o karoserii samochodu

Nadwozie

Nadwozia samochodu klasyfikuje się pod względem funkcji i formy zewnętrznej. Ze względu na wymogi marketingowe można wyróżnić segmenty rynkowe oznaczane literami alfabetu, alfanumerycznie lub opisowo.

Uogólniając, nadwozia samochodów można podzielić na następujące rodzaje:

- hatchback, inaczej kabriolimuzyna, jest to nadwozie trzy- lub pięciodrzwiowe, zamknięte, z otwieranym tyłem, czyli trzecimi lub piątymi drzwiami

- sedan, inaczej notchback lub kareta, jest to nadwozie dwu- lub czterodrzwiowe, zamknięte, posiadające z tyłu wyróżniający się bagażnik

- kombi jest zamkniętym nadwoziem trzy- lub pięciodrzwiowym, z przedłużonym otwieranym tyłem (trzecimi lub piątymi drzwiami)

- coupe to zamknięte dwu- lub trzydrzwiowe nadwozie mające sportową stylistykę, mogące posiadać tylko jeden rząd siedzeń oraz trzecie drzwi na mocno pochylonym tyle

- roadster inaczej spider jest nadwoziem dwudrzwiowym, otwartym o stylistyce sportowej, z jednym rzędem siedzeń

- kabriolet jest nadwoziem dwudrzwiowym, otwartym o stylistyce sportowej, z dwoma rzędami siedzeń

- liftback to dwu- lub czterodrzwiowy sedan z tylną pokrywą otwieraną z oknem

- limuzyna to z kolei wydłużony, luksusowy sedan, mieszczący od pięciu do ośmiu osób

- minivan to nadwozie zamknięte, w jego sylwetce nie widać wyraźnie wyodrębnionego przedniego przedziału silnikowego, mieszczące od pięciu do ośmiu osób

- kabriocoupe jest to nadwozie ze składanym dachem posiadającym sztywną konstrukcję metalową

Oprócz wymienionych rodzajów istnieją jeszcze nadwozia łączące w sobie cechy powyżej wyszczególnionych.

Więcej o nadwoziu

Obręcze kół jezdnych samochodu

Na obręczach kół montowane są opony. Ich kształt pozawala na pewne i odpowiednie osadzenie opony. Właściwości te powinny zachować również podczas awarii, czy spadku ciśnienia w ogumieniu. Obręcze są tak zaprojektowane aby wytrzymywały dynamiczne pionowe, poziome, wzdłużne oraz boczne obciążenia. W przypadku ogumienia bezdętkowego musi być także zabezpieczona szczelność między stopką opony a obręczą koła. Ponadto w projekcie należy zwrócić uwagę na zapewnienie możliwości jak najlepszej wentylacji hamulców oraz jak najszybsze odprowadzanie ciepła. Biorąc pod uwagę rodzaj tarczy, wśród obręczy kół wyróżnia się:

- tarczowe, a więc z pełną tarczą, posiadającą wycięcia
- szprychowe, czyli z tarczą utworzoną ze szprych wykonanych ze stalowego drutu, łączących obręcz z piastą koła

Wśród obręczy tarczowych rozróżnia się jednolite i dzielone. Jednolite obręcze tarczowe dzieli się na :

- stalowe, czyli takie, w których tarcza i obręcz wytłoczone są z blachy i są ze sobą zespawane
- wykonane ze stopów lekkich, a więc z aluminium połączonego z magnezem albo krzemem, mają postać jednolitego odlewu

Więcej o obręczach kół jezdnych samochodu

Płyta podłogowa samochodu

Płyta podłogowa samochodu stanowi podstawę/platformę, na której opiera się jego konstrukcja. Konstruktorzy rozpoczynają pracę nad nowym modelem właśnie od płyty podłogowej. Jej wielkość, kształt i wytrzymałość wpływa na takie cechy samochodu jak jego wielkość czy w jaki sposób będzie użytkowany. Obecnie płyty podłogowe są tak konstruowane aby można je było po niewielkich zmianach zastosować w różnych modelach samochodów. Mogą to być nawet auta różnych marek, wielkości czy o odmiennym przeznaczeniu. Dawniej konstrukcja samochodu budowana była na bazie ramy. Płyta podłogowa jest jej odpowiednikiem. Jest tez najsztywniejszym elementem nadwozia samonośnego. Zbudowana jest z elementów ram nośnych scalonych ze specjalnie profilowanymi blachami podłogi. Wykonane w niej przetłoczenia nadają jej odpowiednią sztywność. Nadwozie jest do niej mocowane za pomocą śrub. Jako elementy ram w płytach podłogowych stosowane są przeważnie podłużnice centralne i ramy podłużnicowe. Stanowią one dodatkowe wzmocnienie konstrukcji samochodu. Są one profilami zamkniętymi w formie wzdłużnych belek. W przekroju mają kształt zbliżony do prostokąta. Podłużnice najczęściej przebiegają przez całą długość samochodu. Z przodu kończą się przy wzmocnieniu czołowym auta. Z tyłu podłużnice sięgają do zderzaka samochodu. Umiejscowione są pod podłogą. Na płycie podłogowej montowane są części układu jezdnego. Z przodu pojazdu płyta podłogowa połączona jest ze ścianą przednią, której zadaniem jest odizolowanie kabiny od komory silnika. Znajdują się w niej otwory, przez które poprowadzone są elementy, za pomocą których kieruje się samochodem. Należy do nich między innymi kolumna kierownicy, dźwignia pedału hamulca, linka sprzęgła. Przez otwory w ścianie przedniej przechodzą też przewody z wnętrza nadwozia do komory silnika. Z przodu płyty podłogowej przyspawane są także elementy służące do mocowania w nich części nadwozia takich jak oś przednia czy układ kierowniczy. Płyta podłogowa jest też elementem, na którym opierają się słupki, na których umocowany jest dach samochodu. Wspomniane słupki oznacza się kolejnymi literami alfabetu. Dach składa się z płata blachy i poprzecznic (poprzecznych belek). Płyta podłogowa w połączeniu ze słupkami oraz dachem tworzy sztywną klatkę. W jej wnętrzu jest wydzielone miejsce dla osób podróżujących samochodem. Cała konstrukcja jest tak zaprojektowana aby w razie wypadku w jej wnętrzu pozostała, na ile to możliwe bezpieczna przestrzeń.

Więcej o płycie podłogowej samochodu

Zderzaki samochodowe

Zderzaki stanowią część nadwozia auta. Umiejscowione są z przodu i z tyłu samochodu. Wiele państw ich budowę i konstrukcje reguluje przy pomocy aktów prawnych. W pewnym okresie tańsze samochody wyposażane były w czarne, nielakierowane zderzaki. Obecnie są one zazwyczaj malowane w kolorze nadwozia.

Zadania zderzaków

Funkcją zderzaków jest zmniejszanie destrukcyjnych efektów kolizji. Ochrona podzespołów pojazdu przed skutkami takich zdarzeń jak stłuczki czy szkody parkingowe. Ważne jest aby zwrócić uwagę, że zderzaki chronią tylko przed wypadkami mającymi miejsce przy niewielkich prędkościach. Przy większych szybkościach ich rola ochronna traci na znaczeniu. Od jakiegoś czasu zderzaki stanowią również ważny element stylistyki samochodów. Znacząco wpływają na wygląd zewnętrzny auta. Dzięki temu są bardzo chętnie wykorzystywane w tym celu przez projektantów.

Budowa zderzaka

Główną częścią zderzaka jest zrobiony ze stali kształtownik. Nazywany jest on wzmocnieniem lub belką zderzaka. Osadzony jest poziomo. Usytuowany jest wewnątrz zderzaka. Przymocowany (przykręcony) jest do przedniego lub tylnego pasa samochodu. Jego zasadniczym zadaniem jest pochłanianie energii w momencie kolizji. Z zewnątrz obłożony jest elementami wykonanymi z tworzywa sztucznego. Jest to tak zwane wypełnienie. Jest ono zazwyczaj wykonane z pianki lub styropianu. Do funkcji wypełnienia należy rozpraszanie energii w trakcji niewielkich wypadków. Ponadto niweluje hałasy mogące pojawiać się w trakcie jazdy a także utrzymuje geometrię nakładki zderzaka. Nakładkę zderzaka stanowi osłona wzmocnienia i wypełnienia.

Więcej o zderzakach