Gwarancja na części samochodowe

Klimatyzacja – wybór marki, modelu i typu samochodu

Odwadniacz z filtrem

Zadania filtra z odwadniaczem w układzie klimatyzacji

Odwadniacz z filtrem jest elementem klimatyzacji samochodu. Przepływa do niego czynnik chłodniczy ze skraplacza. W odwadniaczu czynnik chłodniczy jest oczyszczany i osuszany.

Budowa odwadniacza z filtrem

Odwadniacz z wkładem filtrującym i osuszającym składa się ze złącza wejściowego, wziernika, złącza wyjściowego, zaworu iglicowego, rurki odpływowej, sita molekularnego, wkładu filtrującego i wkładu osuszającego. Elementami osuszającymi czynnik chłodniczy są: sito molekularne, żel silikonowy oraz tlenek glinu. Jeżeli w klimatyzacji samochodu stosowany jest czynnik chłodniczy R134a to za jego osuszanie odpowiada Zeolith. Sito molekularne to krystaliczny związek chemiczny.

Działanie odwadniacza z filtrem

Odwadniacz z filtrem posiada zbiornik na płyn. Znajduje się w nim określona ilość czynnika chłodniczego. Służy ona do uzupełniania czynnika chłodniczego w parowniku. Otwieranie i zamykanie zaworu rozprężnego powoduje powstawanie impulsów ciśnienia. Są one tłumione dzięki oporowi stawianemu przez przepływ. Czynnik chłodniczy i olej sprężarkowy są mocno higroskopijne. Do zakłóceń w działaniu parownika może dochodzić w wyniku wydzielania się z czynnika chłodniczego wody w postaci kryształków lodu. Osadzają się one w otworze dławiącym. Dochodzi do tego w trakcie rozprężania czynnika chłodniczego w zaworze rozprężnym. Zakłócać pracę parownika mogą także zabrudzenia takie jak opiłki, osad, zgorzelina, odpryski spawalnicze, resztki szlaki. Za oczyszczenie i osuszenie czynnika chłodniczego odpowiada filtr. Osuszające działanie sita molekularnego polega na tym, że cząsteczki wody są przechwytywane przez niewielkie pory znajdujące się między kryształkami. Cząstki czynnika chłodniczego są większe od tych por w związku z czym nie są przez nie przechwytywane. Sito molekularne mające masę stu gram, w temperaturze pięćdziesięciu stopni Celsjusza może zaabsorbować osiemnaście gram wody.

Więcej o odwadniaczu z filtrem w klimatyzacji samochodu

Parownik klimatyzacji w samochodzie

Zadania parownika klimatyzacji

Funkcją parownika w obwodzie czynnika chłodniczego w klimatyzacji samochodu jest schłodzenie powietrza.

Budowa parownika

Parowniki zawsze wyposażone są w ożebrowanie. Jego budowa opiera się na identycznych rozwiązaniach jak konstrukcja skraplacza. Ze względu na dobrą przewodność cieplną parowniki wytwarzane są z miedzi. Często stosuje się również aluminium, które oprócz tego, że dobrze przewodzi ciepło ma małą masę. Współczesne parowniki mają niewielką objętość. Dzięki niedużej głębokości, a więc niewielkiej długości przepływu strumienia powietrza gwarantują małe straty ciśnienia. Równomierny dostęp powietrza do całej powierzchni parownika uzyskuje się dzięki specjalnie rozmieszczonym żeberkom. Rozmieszczenie rurek jest tak zaprojektowane aby najgorętsza z nich znajdowała się w miejscu gdzie wlatuje powietrze, a najzimniejsza usytuowana jest tam gdzie ono wylatuje.

Zasada działania parownika

Element rozdzielający wtłacza czynnik chłodniczy do dużej liczby ożebrowanych przewodów rurowych. Ożebrowanie wykonane jest zazwyczaj z aluminium. Wewnętrzne ścianki rurek zostają nawilżone przez płynny czynnik. Pozwala to na przewodzenie przez nie pary czynnika chłodniczego. Przebieg procesów zachodzących w parowniku w dużej mierze zależy od temperatury czynnika chłodniczego przy wyjściu z niego. Jeżeli jest ona za wysoka to musi zostać doprowadzona przez zawór rozprężny zwiększona dawka czynnika chłodniczego. Zbyt niska temperatura może spowodować przedostanie się płynnego czynnika chłodniczego do sprężarki. Aby do tego nie dopuścić dawka czynnika chłodniczego musi być w takim przypadku obniżona. Przepływ ciepła w parowniku dodatkowo jest regulowany przez utrzymanie optymalnej różnicy temperatur.

Więcej o parowniku klimatyzacji w samochodzie

Wziernik kontrolny w klimatyzacji samochodowej

Zadania wziernika kontrolnego

Wziernik kontrolny służy do sprawdzania stanu i ilości czynnika chłodniczego.

Usytuowanie wziernika kontrolnego

Wziernik powinien być zamontowany tuż przed zaworem rozprężnym. W klimatyzacji samochodu jest on najczęściej umieszczony na wyjściu ze skraplacza.

Kontrola płynu chłodniczego

Aby zawór rozprężny działał prawidłowo, czynnik chłodniczy musi przepływać bez zakłóceń. Mogą one być wywoływane przez powstające w nim pęcherzyki gazu. Ich pojawienie się oznacza, że w obiegu jest zbyt mało czynnika. Może to być wywołane jego niedostatkiem lub zanieczyszczeniem filtra. Za małe ciśnienie sprawia, że część czynnika chłodniczego przechodzi w stan gazowy przed dotarciem do parownika. Tak samo dzieje się gdy do przewodu układu dostanie się ciepło. Z tego powodu konieczne jest odpowiednie odizolowanie przewodów układu obiegu czynnika chłodniczego od rozgrzewających się części silnika i układu wylotowego. Przepływ czynnika chłodniczego bez obryzgiwania szkła wziernika oznacza, że proces przebiega prawidłowo. Jeżeli szkło jest obryzgiwane przez przepływający czynnik chłodniczy to oznacza, że występują jakieś problemy. W takim przypadku należy odnaleźć ich przyczynę.

Więcej o wzierniku kontrolnym w klimatyzacji samochodowej

Zasady korzystania z klimatyzacji samochodowej

  • Ze względu na możliwość przeziębienia nie należy ustawiać temperatury poniżej 18 stopni Celsjusza. Optymalna temperatura wynosi od 20 do 23 stopni Celsjusza. Nie jest wskazane ustawianie jej powyżej 25 stopni.
  • W celu niedopuszczenia do przeciągów, nie należy kierować strumienia powietrza bezpośrednio na ciało. Zleca się skierowanie go w górę lub w bok.
  • Aby uchronić się przed gwałtownymi zmianami temperatury oraz nadmiernym obciążeniem krwioobieg, przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu gdy panuje wysoka temperatura powietrza, temperatura wewnątrz auta powinna być ustawiona na 25 stopni Celsjusza.
  • Osoby mające problemy z krążeniem, chcąc uniknąć gwałtownej zmiany temperatury gdy na zewnątrz jest ona wysoka, powinny przed opuszczeniem samochodu, przez kilka minut przebywać w nim przy otwartych oknach.
  • W przypadku nagrzania samochodu przez słońce, przed programowaniem parametrów klimatyzacji należy dobrze przewietrzyć kabinę pojazdu. W następnej kolejności wskazane jest ustalenie temperatury we wnętrzu auta w trybie pracy w obiegu zamkniętym, przy zamkniętych drzwiach i oknach oraz przy najwyższych możliwych ustawieniach dmuchawy. Po niedługim czasie można ustawić pożądane parametry klimatyzacji.
  • Podczas zimnej lub wilgotnej aury możliwe jest oszronienie lub zaparowanie szyb. Aby je usunąć powinno się skierować na nie suche powietrze doprowadzane przez klimatyzację. Trzeba też włączyć nadmuch i ogrzewanie szyby tylnej.

Więcej zasad korzystania z klimatyzacji samochodowej