Szanowni Państwo, informujemy że w dniach od 20.07.2019 do 04.08.2019 sklep będzie nieczynny.

Wszystkie zamówienia złożone w tych dniach będą realizowane od dnia 06.08.2019r. Za utrudnienia przepraszamy.


Napis Gwarancja producenta

Pasek rozrządu

Pasek rozrządu

Wały rozrządu mogą być napędzane przez pasek zębaty, jedno lub dwurzędowy łańcuch, koła zębate, lub jednocześnie przez łańcuch i pasek rozrządu albo koła zębate i łańcuch. W samochodach wyposażonych w silniki spalinowe o niedużej pojemności skokowej, najczęściej wykorzystuje się pasek zębaty, rzadziej łańcuch. Układ rozrządu z paskiem zębatym umieszczany jest zazwyczaj z przodu silnika. Najwyżej umiejscowione jest koło zębate na wałku rozrządu. Wynika to z potrzeby zastosowania przełożenia napędu wynoszącego 2:1. Stosowana jest również przekładnia dwustopniowa o przełożeniu wynoszącym 3:2. Przy takim rozwiązaniu napęd rozrządu usytuowany jest z tyłu jednostki napędowej, przed kołem zamachowym. Jeszcze innym rozwiązaniem jest zmniejszenie średnicy kół w głowicy i napędzanie rozrządu bezpośrednio przez wałek pompy wtryskowej. W ramach ciekawostki wspomnieć jeszcze można o stosowanym dawniej jako napęd w układzie rozrządu wałku królewskim. Jeżeli silnik posiada dwa wałki rozrządu w głowicy to mogą być one napędzane przy użyciu jednego paska. Innym rozwiązaniem w takim przypadku jest napędzanie jednego wałka paskiem a drugiego dodatkowym łańcuchem lub kołami zębatymi. W takiej sytuacji napęd na drugi wałek przekazywany jest z pierwszego wałka.

Oprzyrządowanie paska rozrządu

Mając na uwadze przedłużenie czasu używania, niedopuszczanie do drgań, zapewnienie właściwego kąta opasania oraz odpowiedniego prowadzenia paska, napęd układu rozrządu wyposażany jest w specjalnie do tego przeznaczone przyrządy. Należą do nich rolki, które prowadzą i napinają pasek. Napięcie paska przy ich pomocy reguluje się przez manipulowanie ich położeniem.

Trwałość paska rozrządu

Bezobsługowość i bezawaryjność są cechami paska zębatego, które są stawiane na pierwszym miejscu w trakcie projektowania przekładni napędzającej układ rozrządu. Aby zwiększyć trwałość paska rozrządu a tym samym jego żywotność, stosuje się specjalne wzmocnienia, zależne od mocy silnika. Takie podniesienie wytrzymałości tego elementu może polegać na przykład na zmianie profilu zęba z trapezowego na półokrągły lub na dodaniu dodatkowych warstw materiału. Może to być kord lub inny materiał syntetyczny.

Więcej o pasku rozrządu