Gwarancja na części samochodowe

Pasek rozrządu – wybór marki, modelu i typu samochodu

Pasek rozrządu

Wały rozrządu mogą być napędzane przez pasek zębaty, jedno lub dwurzędowy łańcuch, koła zębate, lub jednocześnie przez łańcuch i pasek rozrządu albo koła zębate i łańcuch. W samochodach wyposażonych w silniki spalinowe o niedużej pojemności skokowej, najczęściej wykorzystuje się pasek zębaty, rzadziej łańcuch. Układ rozrządu z paskiem zębatym umieszczany jest zazwyczaj z przodu silnika. Najwyżej umiejscowione jest koło zębate na wałku rozrządu. Wynika to z potrzeby zastosowania przełożenia napędu wynoszącego 2:1. Stosowana jest również przekładnia dwustopniowa o przełożeniu wynoszącym 3:2. Przy takim rozwiązaniu napęd rozrządu usytuowany jest z tyłu jednostki napędowej, przed kołem zamachowym. Jeszcze innym rozwiązaniem jest zmniejszenie średnicy kół w głowicy i napędzanie rozrządu bezpośrednio przez wałek pompy wtryskowej. W ramach ciekawostki wspomnieć jeszcze można o stosowanym dawniej jako napęd w układzie rozrządu wałku królewskim. Jeżeli silnik posiada dwa wałki rozrządu w głowicy to mogą być one napędzane przy użyciu jednego paska. Innym rozwiązaniem w takim przypadku jest napędzanie jednego wałka paskiem a drugiego dodatkowym łańcuchem lub kołami zębatymi. W takiej sytuacji napęd na drugi wałek przekazywany jest z pierwszego wałka.

Oprzyrządowanie paska rozrządu

Mając na uwadze przedłużenie czasu używania, niedopuszczanie do drgań, zapewnienie właściwego kąta opasania oraz odpowiedniego prowadzenia paska, napęd układu rozrządu wyposażany jest w specjalnie do tego przeznaczone przyrządy. Należą do nich rolki, które prowadzą i napinają pasek. Napięcie paska przy ich pomocy reguluje się przez manipulowanie ich położeniem.

Trwałość paska rozrządu

Bezobsługowość i bezawaryjność są cechami paska zębatego, które są stawiane na pierwszym miejscu w trakcie projektowania przekładni napędzającej układ rozrządu. Aby zwiększyć trwałość paska rozrządu a tym samym jego żywotność, stosuje się specjalne wzmocnienia, zależne od mocy silnika. Takie podniesienie wytrzymałości tego elementu może polegać na przykład na zmianie profilu zęba z trapezowego na półokrągły lub na dodaniu dodatkowych warstw materiału. Może to być kord lub inny materiał syntetyczny.

Więcej o pasku rozrządu