Gwarancja na części samochodowe

Części SKODA Pompa sprzęgła – wybór modelu samochodu


Skoda

Zakłady Skody wytwarzały w swojej historii lokomotywy, obrabiarki, urządzenia energetyczne a także reaktory atomowe. Główną siedzibą firmy od zawsze było Pilzno. Początek budowy fabryki sięga 1859 roku. Jej właścicielem był wtedy hrabia Arnošt Waldstein. Dziesięć lat później została ona odkupiona przez inżyniera Emila Škodę. Samochody zaczęto produkować od roku 1919. Pierwsze modele miały silniki parowe i wytwarzane były na licencji angielskiej firmy Sentinel Waggon Works Ltd. Z kolei na licencji Hispano-Suiza w latach 1924-1928 produkowano luksusowe samochody osobowe. W 1925 pod zarząd Skody przeszły zakłady Laurin & Klement z Mladej Boleslavi. Od tego roku wyjeżdżające stamtąd pojazdy oznakowane były na chłodnicy dodatkowo symbolem nowego właściciela. Produkcja samochodów ciężarowych i autobusów została przniesiona do Pilzn. Fabrykę w Mladej Boleslavi natomiast rozbudowano. Pierwsze Skody wyprodukowano w 1928 roku. Były to modele 4R oraz 6R. Od następnego roku pojazdy zaczęto odznaczać trzema cyframi. Informowały one o liczbie cylindrów oraz mocy silnika wyrażonej w koniach mechanicznych. Przykładowo liczba 422 mówiła, że oznaczony nią model wyposażony jest w silnik posiadający cztery cylindry i mający moc dwudziestu dwóch koni mechanicznych. Z taśmy zjeżdżały zarówno pojazdy luksusowe jak i przeznaczone dla mniej zamożnych odbiorców. Z początkiem roku 1930, pod auspicjami Skody utworzono w Mladej Boleslavi spółkę akcyjną ASAP, której głównym zadaniem było wytwarzanie samochodów. Pod jej zarządem znalazł się dział samochodowy zakładów w Pilznie. W roku 1933 zaprzestano produkcji samochodów osobowych, których konstrukcja opierała się na ramie nośnej z dwiema podłużnicami. Nowe pojazdy wyposażone były centralną ramę rurową, która miała specjalne rozwidlenia przeznaczone na osadzenie jednostki napędowej. Posiadał ona także specjalne poprzeczki. Koła miały od tej pory niezależne zawieszenie. Tylne koła napędowe współpracowały z wahliwymi półosiami. Pierwsza Skoda skonstruowana w ten sposób została oznaczona numerem 420. W latach tych głównie produkowano osobowe samochody popularne oraz luksusowe takie jak np. Favorit i Superb. Dodatkowo wytwarzano samochody ciężarowe i autobusy. Pojazdy osobowe były eksportowane oraz brały udział w rajdach czasem odnosząc sukcesy. W czasie drugiej wojny światowej Zakłady Skody produkowały pojazdy przeznaczone dla niemieckiego wojska. Wytwarzano także elementy dla lotnictwa.

Więcej o Skodzie