Gwarancja na części samochodowe

PRZEGUB / WAŁ NAPĘDOWY / PÓŁOŚ – wybór marki, modelu i typu samochodu

Układ jezdny

Mechanizm napędowy, inaczej układ napędowy jest to mechanizm napędzający samochód. Określenie to odnosi się przede wszystkim do urządzenia przenoszącego energię mechaniczną od silnika do kół auta. Odbywa się to pod kontrolą kierowcy. Zastosowane rozwiązania zapewniają optymalne wykorzystanie wytworzonej energii w różnorodnych warunkach ruchu.

W samochodach najczęściej stosowane są układy napędowe mechaniczne. Ponadto istnieją jeszcze napędy hydrostatyczne i elektryczne.

Najprostszy układ napędowy samochodu złożony jest ze sprzęgła, skrzyni biegów, wału napędowego oraz mostu napędowego.

Klasyczny układ napędowy

O klasycznym układzie napędowym można mówić gdy silnik, sprzęgło i skrzynia biegów umieszczone są z przodu samochodu napędzanego na tył. Rozwiązanie to pozwala stosować silniki o dowolnej długości (sześcio-, ośmio-, dwunastocylindrowe). Ponadto zmniejszone jest obciążenie przedniego zawieszenia a jego konstrukcja jest mniej skomplikowana. Zaletą tego rozwiązania jest także dobre dociążenie tylnych kół w trakcie ruszania pod górę. Z kolei dłuższy układ wydechowy przyczynia się do lepszego tłumienia hałasu a cała konstrukcja pozwala na zaprojektowanie bardziej efektywnych stref kontrolowanego zgniotu.

Do wad klasycznego układu napędowego należy gorsza stateczność podczas jazdy na wprost, stosunkowo słabe dociążenie kół przy niedoładowaniu auta oraz mniej miejsca w kabinie ze względu na biegnący wzdłuż całego samochodu wał napędowy.

Więcej o układzie jezdnym