Gwarancja na części samochodowe

Przegub napędowy – wybór marki, modelu i typu samochodu

Przegub

Przegub jest elastycznym połączeniem dwóch części wału lub półosi tam, gdzie siła napędowa przekazywana jest pod kątem.

Rodzaje przegubów, budowa i zastosowanie

Najmniej skomplikowanym jest przegub elastyczny. Jego kąt ugięcia jest stosunkowo nieduży. Składa się ze złącza gumowo tkaninowego łączącego końce wału. W samochodach z tylnym napędem stosuje się przegub Kardana, nazywany krzyżakowym. Składa się on z par widełek zamontowanych na końcach wału zazębiających się z widełkami równoramiennego krzyżaka. Rozwiązanie to pozwala przekazywać napęd pod kątem od 20 do 25 stopni. Jest to za mało aby stosować go przy skrętnych przednich, jednocześnie napędzanych kołach. Przegub krzyżakowy charakteryzuje się również wywoływaniem a trakcie pracy pulsowania obrotów wałków układu. Zastosowany z przodu powodowałby wyczuwalne bicie na kierownicy, uniemożliwiające precyzyjne prowadzenie przednich kół auta w podczas skrętu.

Przy napędzie przednim najczęściej stosuje się przegub równobieżny, nazywany homokinetycznym. Zasada jego działania opiera się na mechanizmie powstałym z połączenia za pomocą kul nasadki wielogarbnej z czaszą, będącą zarazem obudową przegubu. Taka konstrukcja umożliwia przekazywanie siły napędowej pod kątem 45 stopni. Jego inną zaletą są niewielkie rozmiary, pozwalające na umieszczenie go w piaście koła. Do wad można zaliczyć duży ciężar.

Więcej o przegubie