Gwarancja na części samochodowe

Skrzynia biegów – wybór marki, modelu i typu samochodu

Skrzynia biegów

Typy skrzyń biegów

Samochodowa skrzynia biegów to inaczej przekładnia wielostopniowa. Skrzynia biegów umożliwia optymalne wykorzystanie pracy i mocy silnika. Dzięki zmianie przełożeń możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu. Użyteczność skrzyni biegów polegająca na zmianie kierunku przekazywania napędu powoduje, że możliwe jest przemieszczanie pojazdu w przeciwnym kierunku – „jazda do tyłu”. Jeszcze inną jej funkcją jest rozłączanie silnika i układu napędowego w wyniku czego praca jednostki napędowej nie powoduje ruchu samochodu. Wyróżnia się skrzynie biegów mechaniczne stopniowe (manualne i półautomatyczne), automatyczne stopniowe i bezstopniowe. Najczęściej stosowany w samochodach jest pierwszy rodzaj. W niektórych pojazdach stosuje się dodatkową jedno lub dwubiegową skrzynię biegów. Jej zadaniem jest redukcja przełożeń dynamicznych. Zazwyczaj umiejscowiona przed lub za właściwą skrzynią biegów umożliwia zwiększenie przełożenia całego układu przeniesienia napędu. Dzięki temu zmniejsza się prędkość wału zdawczego ale jednocześnie zwiększa się moment obrotowy docierający do kół.

Charakterystyka dobrej skrzyni biegów

Dobra skrzynia biegów wyróżnia się dużą trwałością oraz niezawodnością. Stosowane w dawniej skonstruowanych skrzyniach biegów koła były przesuwane i posiadały zęby proste. Zastąpienie ich kołami z zębami skośnymi, pozostającymi w stałym kontakcie z sąsiadującymi elementami tego typu wpłynęło korzystnie na ich trwałość, zredukowało hałasy powodowane pracą całego mechanizmu oraz zwiększyło dopuszczalne obciążenia. Do pożądanych cech skrzyni biegów należy również jak największa rozpiętość przełożeń, zapewniająca lepsze wykorzystanie roboczego zakresu obrotów silnika. Ponadto Im skrzynia biegów jest mniejsza tym więcej pozostaje przestrzeni do wykorzystania. Należy też pamiętać, że im prostsza technologia wykonania tym niższe koszty eksploatacji.

Więcej o skrzyni biegów

Półautomatyczna skrzynia biegów

Zautomatyzowana skrzynia biegów jest to mechaniczna skrzynia biegów, w której biegi nie są zmieniane ręcznie ale za pomocą siłowników elektrycznych, hydraulicznych lub pneumatycznych (ASG, AST, AMT). Działaniem sprzęgła kieruje automatyczny wyprzęgnik. W przypadku zastosowania tego typu skrzyni biegów rola kierowcy sprowadza się jedynie do zainicjowania w odpowiednim momencie zmiany biegu. Przełożenie na wyższy bieg odbywa się przez przestawienie dźwigni do przodu natomiast redukcja przez wychylenie jej do tyłu. W samochodach sportowych często stosuje się rozwiązania polegające na zmianie biegów za pomocą przycisków lub dźwigienek znajdujących się przy kierownicy. Wdrożenie sterowania elektronicznego umożliwia całkowicie samoczynną pracę półautomatycznej skrzyni biegów. W takim przypadku odpowiednie ustawienia w programie dostosowują jej automatyczne działanie do warunków ruchu oraz stylu jazdy kierowcy. Informacje o zmianie przełożenia pojawiają się na wyświetlaczu. Skrzynie biegów tego typu określane są mianem sekwencyjnych. Ich zaletą jest stosunkowo niewielka cena natomiast do wad należy powodowanie wzrostu zużycia paliwa przez samochód.

Skrzynia biegów dwusprzęgłowa

Nowoczesną odmianą półautomatycznej skrzyni biegów jest przekładnia dwusprzęgłowa (DSG). Początkowo wykorzystywana była tylko w samochodach wyczynowych. Charakteryzuje się zastosowaniem dwóch mokrych sprzęgieł wielopłytkowych. Są one osadzone na dwóch współosiowych wałkach wejściowych. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi parzyste drugie nieparzyste oraz wsteczny. Oba sprzęgła pracują w kąpieli olejowej. Specyfika pracy dwusprzęgłowej skrzyni biegów polega na tym, że w jej trakcie zawsze włączone są dwa biegi – bieżący i sąsiedni. Przełączenie między nimi następuje w wyniku działania elektronicznego sterownika. Tego rodzaju skrzynia biegów może działać w trybie ręcznym lub automatycznym.

Więcej o półautomatycznej skrzyni biegów