Gwarancja na części samochodowe

Sprężyna zawieszenia – wybór marki, modelu i typu samochodu

Sprężyny śrubowe zawieszenia

Sprężyny śrubowe zawieszenia wytwarzane są ze stali sprężynowej. Cechuje je zwiększona możliwość pochłaniania energii na jednostkę masy. Ze względu na niemożność przenoszenia przez nie poziomych sił, w samochodach wraz z nimi muszą być wykorzystywane elementy prowadzące takie jak wahacze i drążki reakcyjne.

Działanie sprężyn śrubowych

Stosowane w pojazdach sprężyny śrubowe posiadają różną konstrukcję. Sprężystość sprężyn śrubowych zawieszenia jest określana przez sztywność, inaczej współczynnik sprężystości. Oblicza się go dzieląc wartość przyłożonego obciążenia przez wartość spowodowanego przez nie ugięcia statycznego. Gdy sztywność sprężyny śrubowej ulega zmianie to zmienia się ugięcie zawieszenia przy założeniu takiego samego obciążenia. Sztywność można różnicować. Osiąga się to przez zmianę średnicy drutu lub skoku, średnicy zwoju albo rodzaju materiału, z którego sprężyna jest wykonana. Sprężyny śrubowe o stałej sztywności posiadają tę samą średnicę zwojów na całej długości, taki sam skok a także niezmienną średnicę drutu. Dzięki takim parametrom uginają się proporcjonalnie do zmiany obciążenia.

Miękkie sprężyny śrubowe

Posiadające małą sztywność „miękkie sprężyny” pod wpływem dużego obciążenia uginają się bardzo mocno, przyczyniając się do w ten sposób do ograniczenia ładowności samochodu, w którym zostały zastosowane.

Sztywne sprężyny śrubowe

Cechujące się dużą sztywnością „sztywne sprężyny” sprawiają, że zawieszenie auta, w którym zostały wykorzystane jest „twarde”. Tym samym obniżają komfort jazdy takim pojazdem przy małym obciążeniu.

Więcej o sprężynach śrubowych zawieszenia