Gwarancja na części samochodowe

Układ zasilania paliwem – wybór marki, modelu i typu samochodu

LPG

LPG jest to skrót od angielskich słów Liquefied Petroleum Gas oznaczających skroploną mieszaninę gazów wykorzystywanych do zasilania silników spalinowych. Systemy zasilania gazem pierwszej i drugiej generacji są mieszalnikowe natomiast trzeciej i czwartej wtryskowe. Mieszalnikowy układ zasilania gazem składa się ze zbiornika gazu, zaworów, reduktora i mieszalnika. LPG pierwszej generacji skonstruowane zostały tak aby mogły działać w samochodach nie posiadających sondy Lambda. Reguluje się je poprzez odpowiednie ustawienie zaworu dławiącego. Układy mieszalnikowe drugiej generacji zostały tak zaprojektowane aby działać na podstawie wskazań sondy Lambda. Na podstawie pochodzących z niej sygnałów sterowany silnikiem krokowym zawór dławiący dobiera odpowiednią dawkę paliwa. Instalacja gazowa trzeciej generacji wtryskuje paliwo w fazie gazowej. Jej działanie opiera się na sygnałach pochodzących z sondy Lambda i odczytach z czujników przepływu powietrza. Tego typu rozwiązanie pozawala na dostarczanie do komór spalania - przez zainstalowane na kolektorze dolotowym wtryskiwacze - dokładnie odmierzonego paliwa. W najnowocześniejszej, czwartej generacji gazowego systemu zasilania stosuje się wtrysk paliwa w fazie gazowej lub ciekłej, czyli LPI. Jej działanie opiera się na informacjach pobieranych ze sterownika silnika. Pozwala to na precyzyjne dawkowanie paliwa oraz na niewywieranie wpływu na funkcjonowanie diagnostyki OBD a także systemy kontroli trakcji.

Więcej o LPG

Pochłaniacz pary paliwa

Zadania układu pochłaniania par paliwa ze zbiornika

W skład układu zasilania paliwem wchodzi system pochłaniania par paliwa. Jest on potrzebny ze względu na lotność benzyny i związane z nią jej parowanie w zbiorniku paliwa. Opisywany układ zapobiega niekontrolowanemu wydostawaniu się oparów benzyny. Jego głównymi częściami są pochłaniacz z aktywnym węglem aktywnym oraz jego zawór regeneracji.

Działanie pochłaniacza pary paliwa

Pochłaniacz oparów benzyny łączy się ze zbiornikiem paliwa. Wydostające się z niego opary absorbowane są przez węgiel aktywny. Kiedy silnik jest włączony, za pomocą zaworu regeneracyjnego pochłaniacz łączy się z kolektorem dolotowym. Dzieje się to w określonych warunkach. Podciśnienie występujące w miejscu połączenia powoduje zasysanie powietrza z oparami z pochłaniacza. Pochłaniacz regenerowany jest dzięki wykorzystaniu sterownika. Polega to na opróżnieniu go z par paliwa. Następuje to po rozgrzaniu jednostki napędowej, a konkretnie katalizatora. Konieczne jest też podjęcie przez sondę lambda regulacji składu mieszanki paliwowej.

Więcej o pochłaniaczu pary paliwa