Napis Gwarancja producenta

Aparat zapłonowy

Zadania aparatu zapłonowego

Aparat zapłonowy jest urządzeniem odpowiadającym za dostarczenie energii elektrycznej charakteryzującej się wysokim napięciem (powstającej w cewce wytwarzającej prąd o wysokim napięciu) do wszystkich świec zapłonowych osadzonych w poszczególnych cylindrach silnika. Czasami używana jest w stosunku do niego zamienna nazwa „rozdzielacz”.

Budowa aparatu zapłonowego

Aparat zapłonowy składa się z umieszczonych w jednej obudowie: przerywacza z kondensatorem, rozdzielacza zapłonu oraz regulatora odśrodkowego. W niektórych przypadkach może też występować podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu. Przerywacz złożony jest z nieruchomego kowadełka oraz ruchomego, odizolowanego elektrycznie od podstawy młoteczka. Do kowadełka jest on dociskany przez sprężynę.

Zasada działania aparatu zapłonowego

Poprzez sprężynę do kowadełka doprowadzana jest energia elektryczna. Styki przerywacza rozwierają się dzięki działaniu krzywki umiejscowionej na wałku napędowym rozdzielacza. Liczba krzywek znajdujących się na wałku rozdzielacza odpowiada liczbie cylindrów silnika. W momencie największego rozwarcia szczelina między stykami młoteczka i kowadełka powinna wynieść od czterech dziesiątych do pięciu dziesiątych milimetra. Istnieje możliwość jej regulacji. Odbywa się to przy użyciu śrub, za pomocą których kowadełko jest zamontowane do podstawy. Iskrzenie może powodować zużycie styków. Może ono polegać na przenoszeniu materiału z jednego styku na drugi. Aby temu zapobiec wytwarza się je z wolframu. Aparaty zapłonowe wyposażone w podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu posiadają płytkę z przerywaczem połączoną z regulatorem tak aby mogła wykonywać ruch obrotowy. Aparaty zapłonowe nie wyposażone w podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu posiadają płytkę z przerywaczem pomocowaną do korpusu przy pomocy śrub. Kiedy włączone zostają styki włącza się również kondensator. Ma on pojemność od dwóch dziesiątych do dwudziestu pięciu setnych mikrofarada. Umiejscowiony w górnej części aparatu zapłonowego rozdzielacz wysokiego napięcia umożliwia zasilanie świec ulokowanych we wszystkich cylindrach silnika. Odbywa się to za pomocą jednej cewki oraz jednego przerywacza. W górnej sekcji wałka krzywkowego zamontowany jest tak zwany palec rozdzielacza. W odległości od pięciu dziesiątych do sześciu dziesiątych milimetra od biegunów obraca się on przekazując kolejnym stykom energię elektryczną płynącą do kopułki przez szczotkę węglową.

Regulatory kąta wyprzedzenia zapłonu

Zadaniem regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu jest automatyczne dostosowywanie kąta zapłonu do aktualnych, momentowych warunków pracy jednostki napędowej. Chodzi przede wszystkim o jej prędkość obrotową oraz obciążenie. Stosowane są regulatory odśrodkowe i regulatory pneumatyczne. W tych pierwszych działanie wynika z siły odśrodkowej obracającego się obciążenia, którego rozchylaniu przeciwdziałają sprężyny. W regulatorach pneumatycznych wygięcie przepony i wciśnięcie sprężyn wywoływane jest przez podciśnienie.