Napis Gwarancja producenta

Automatyczna skrzynia biegów

Zalety automatycznych skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów najbardziej popularne są w Stanach Zjednoczonych i Japonii. W Europie są rzadziej używane ze względu na wysokie koszty, dużą masę i spore rozmiary. Ich podstawową zaletą jest samoczynna praca zdejmująca z kierowcy konieczność obsługiwania sprzęgła i dźwigni zmiany biegów.

Budowa automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów składa się z szeregów planetarnych (obiegowych Ravigneauxa, Lepelletiera lub Simpsona), z elementami roboczymi takimi jak kosz satelitów i koło słoneczne o zazębieniu zewnętrznym a także koło pierścieniowe o zazębieniu wewnętrznym. Zmiana biegu następuje w wyniku ich blokowania przez hamulce cierne i sprzęgła wielopłytkowe. Złożona z wirników pompy, turbiny i kierownicy (pomiędzy łopatkami których cyrkuluje przenoszący moment obrotowy specjalny olej hydrauliczny ATF) przekładnia hydrokinetyczna umożliwia ruszanie z miejsca. Sprzęgło cierne (blokujące), które sprzęga podczas jazdy ze stałą prędkością wirniki pompy i turbiny zapobiega stratom energii będącym efektem naturalnego poślizgu względnego występującego między tymi elementami.

Działanie automatycznej skrzyni biegów

Podstawowymi ustawieniami dźwigni sterującej automatyczną skrzynią biegów są pozycje oznaczone literami P (Parking), R (Rear), N (Neutral) oraz D (Drive). Dźwignia ustawiona w pierwszej z wymienionych pozycji pełni funkcję hamulca bezpieczeństwa. Jego działanie opiera się w tym przypadku na zastosowaniu blokady zapadkowej. Ustawienie dźwigni automatycznej skrzyni biegów w pozycji R powoduję jazdę do tyłu. Kiedy dźwignia znajduje się w punkcie N włączony jest bieg jałowy. Wychylenie jej do położenia D powoduje jazdę pojazdu do przodu.

Współczesne automatyczne skrzynie biegów sterowane są elektronicznie zaworami elektrohydraulicznymi. Dzięki temu istnieje możliwość wyboru trybu pracy urządzenia pomiędzy ręcznym sekwencyjnym realizowanym przy użyciu dźwigni selektora albo przycisków lub dźwigienek usytuowanych przy kierownicy a jednym z wprowadzonych programów automatycznych. Programy pracy przekładni dedykowane są określonym warunkom ruchu, na przykład zimowym, jeździe sportowej lub ekologicznej.

Istnieją także automatyczne skrzynie biegów określane mianem inteligentnych lub adaptacyjnych. Potrafią one samoczynnie dobrać bieg oraz moment jego zmiany w zależności od sytuacji na drodze lub indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów mogą posiadać siedem przełożeń do przodu i dwa do tyłu.