Napis Gwarancja producenta

Bębny hamulcowe

Funkcje bębnów hamulcowych

Bęben hamulcowy przypomina kociołek. Umieszczony jest w nim cały mechanizm hamulca. Zamyka go tracza nośna hamulca. Jego działanie opiera się na nacisku szczęk na wewnętrzną część bębna. Obręcz koła zazwyczaj zamontowana jest do zewnętrznej strony dna bębna. Pod wpływem wysokich temperatur powstających podczas hamowania bęben ulega odkształceniom wynikającym ze zjawiska rozszerzalności cieplnej. Średnica powierzchni ciernej w przypadku hamulców bębnowych ograniczona jest przez rozmiar obręczy koła. Aby ją zwiększyć stosuje się jak najbardziej głębokie bębny. To z kolei sprawia, że są one jeszcze bardziej podatne na odkształcanie się, czyli w tym przypadku rozszerzanie pod wpływem temperatury. Najważniejszym zadaniem bębna hamulcowego jest przekazanie momentu hamowania na piastę koła, a przez nią na oponę. W momencie hamowania wytwarzana jest energia tarcia, której ilość odpowiada wartości pochłanianej energii kinetycznej samochodu. Ze względu na to, że energia zależy przede wszystkim od kwadratu prędkości a w mniejszym stopniu liniowo od masy, hamulce bębnowe mogą być mniej skuteczne w przypadku samochodów szybkich i ciężkich. Oparcie działania hamulców na bębnach powoduje różne ograniczenia wynikające z ich specyfiki. Zastosowanie bębnów wpływa niekorzystnie na pojemność cieplną i nie daje pełnych możliwości chłodzenia powietrzem. Do wad bębnów należy też ich ciężar. Jak już zostało wspomniane, bęben wystawiony na działanie wysokich temperatur podczas hamowania ulega odkształceniu i zmianie średnicy. Powoduje to, że szczęki nie są w stanie naciskać na niego całą szerokością. W wyniku tego zmniejsza się skuteczność hamowania. Mimo opisanych wad związanych z wykorzystaniem bębnów w hamulcach, są one i najprawdopodobniej jeszcze długą będą wykorzystywane w różnego rodzaju pojazdach, ze względu na to, że koszt ich wytworzenia jest o od pięćdziesięciu do sześćdziesięciu procent niższy niż hamulców tarczowych.

Wymiana bębnów hamulcowych

Najszybciej jak to możliwe należy wymienić bębny, które osiągnęły najmniejsza dopuszczalną grubość. Nowe bębny należy zamontować także wtedy gdy na dotychczasowych pojawiły się pęknięcia. Powodem do wymiany jest także uszkodzenie żeber usztywniających oraz śrub, przy pomocy których zamontowane jest koło.

Obróbka bębnów hamulcowych

Dopuszczalne jest roztaczanie bębnów hamulcowych do średnicy większej o dwa milimetry od średnicy nominalnej. W przypadku samochodów osobowych roztaczanie bębnów hamulcowych stosuje się sporadycznie. Jest ono natomiast powszechnie stosowane w hamulcach pojazdów użytkowych. W hamulcach samochodów osobowych zalecana jest raczej wymiana bębnów na nowe niż ich regeneracja. W przypadku popularnych modeli samochodów, elementy te są powszechnie dostępne a ich ceny przystępne. W związku z tym mniej opłacalne jest ich przetaczanie ze względu na koszty robocizny.