Napis Gwarancja producenta

Bezpośredni wtrysk paliwa

Wtrysk paliwa

W starszych modelach samochodów przeważały układy wtryskowe, które doprowadzały paliwo najpierw do komory wstępnej lub wirowej (silniki wysokoprężne) albo przekazywały je do kanału dolotowego znajdującego się w kolektorze ssącym lub w głowicy. Początkowo układy wtryskowe były mechaniczne. Obecnie są one sterowane elektronicznie. Pierwszym samochodem osobowym z silnikiem wysokoprężnym, w którym zastosowano wtrysk bezpośredni był Fiat Croma (TD-ID). Bezpośredni wtrysk sterowny elektronicznie stosowany jest w silnikach benzynowych takich jak między innymi: GDI,FSI, IDE, HPi, D4, JTS oraz w jednostkach napędowych wysokoprężnych wśród których są między innymi: HDi, i-CDTi, JTD, CDI, Dci, TDI, D4D. Sterowany elektronicznie bezpośredni wtrysk umożliwia precyzyjne dostosowanie ciśnienia, czasu oraz wielkości dawki doprowadzanego paliwa. Dodatkową zaletą wynikającą z zastosowania tego rozwiązania jeśli chodzi o silniki benzynowe jest ułatwione uzyskiwanie spalania uwarstwionego (uboga mieszanka paliwowo-powietrzna jest umieszczana w komorze spalania w taki sposób aby paliwo znajdowało się w okolicy elektrod świecy zapłonowej – w pozostałej części cylindra znajduje się właściwie samo powietrze). W jednostkach napędowych wysokoprężnych dzięki wykorzystaniu wtrysku bezpośredniego możliwa jest także kontrola nad rozpyleniem paliwa co w połączeniu z optymalnym dostosowaniem jego ilości oraz doborem odpowiedniego momentu wtrysku i długości jego trwania wpływa korzystnie na ekonomiczność pracy silnika oraz obniża poziom toksyczności spalin. Najnowocześniejsze silniki wyposażane są w dodatkowe funkcje umożliwiające jeszcze większą regulację wtrysku. Należy do nich kontrola temperatury procesu spalania, regulowanie ułożenia w komorze spalania wtryskiwanej mieszanki paliwowej, stosowanie precyzyjnego wtrysku pilotażowego (inaczej przedwtrysk, sprawia, że proces spalania rozpoczyna się przed dostarczeniem właściwej dawki paliwa, powoduje to, że ma on łagodniejszy przebieg, silnik pracuje ciszej). Aby było możliwe wykorzystanie wszystkich zalet wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych musi być zapewnione wysokie ciśnienie wtrysku. W silnikach benzynowych z pośrednim wtryskiem paliwa wynosi ono od 0,8 do 4 barów natomiast w silnikach wysokoprężnych od 100 do 180 barów. W silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim ciśnienie wtryskiwanego paliwa może wynieść 60 barów a w silnikach Diesla od 180 do 385. Najnowocześniejsze jednostki wysokoprężne mogą wytwarzać w pompowtryskiwaczach ciśnienie o wartości nawet do 2000 barów. Do wad bezpośredniego wtrysku w silnikach Diesla zaliczyć można wynikające z jego zastosowania mniejsze obroty maksymalne oraz twardą i hałaśliwą pracę jednostki napędowej.

Pompowtryskiwacz

Pompowtryskiwacz jest odmianą wtrysku paliwa w jednostkach napędowych wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pełni funkcje zespołu tłoczącego pompy wtryskowej i wtrysku. Umiejscowiony jest bezpośrednio nad zasilanym cylindrem.

Common Rail

Jest odmianą sterowanego elektrycznie bezpośredniego wtrysku paliwa. Jego działanie opiera się na dostarczeniu paliwa przez pompę do wspólnego dla wszystkich wtryskiwaczy zbiornika, w którym wytwarzane jest wysokie ciśnienie.