Napis Gwarancja producenta

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Budowa urządzenia do pomiaru płynu temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodniczego w układzie chłodzącym jednostki napędowej tworzy wraz ze wskaźnikiem prezentującym temperaturę cieczy urządzenie do jej kontroli. Cały układ składa się z takich części jak styki czujnika, uzwojenie grzejne czujnika, płytka bimetalowa czujnika, zacisk czujnika, płytka bimetalowa wskaźnika, wskazówka, uzwojenie grzejne wskaźnika, wskaźnik. Płytka bimetalowa wskaźnika ma kształt litery „U” aby zapobiec wpływowi zmiennej temperatury otoczenia na jego pracę. W przypadku kiedy dochodzi do zmiany temperatury, obydwa ramiona wyginają się w tym samym stopniu ale w przeciwnych kierunkach. Powoduje to, ze położenie swobodnego końca ramienia roboczego pozostaje w tej samej pozycji, co przekłada się na niezmienność wychylenia wskaźnika.

Zasada działania urządzenia mierzącego temperaturę płynu chłodzącego

Działanie urządz3enia do pomiaru temperatury płynu chłodzącego opiera się na odkształcaniu się pod wpływem ciepła bimetalowej płytki stanowiącej część czujnika oraz również wynikającej z oddziaływania podwyższonej temperatury deformacji płytki wskaźnika. Przy braku napięcia styki czujnika są połączone a wskazówka wychylona jest poza sto stopni Celsjusza, wskazując w ten sposób stan zimny. W momencie doprowadzenia energii elektrycznej, podwyższeniu ulega temperatura płytki bimetalowej wskaźnika, w efekcie czego wskazówka odchyla się maksymalnie w prawo, wskazując temperaturę około czterdziestu stopni Celsjusza. W tym samym czasie ciepło wytworzone przez uzwojenie grzejne podnosi temperaturę płytki bimetalowej czujnika wywołując w ten sposób rozwarcie styków. Obwód zostaje przerwany. Zaczynają stygnąć płytki powodując tym połączenie styków. Opisany cykl powtarza się ze zmniejszającą się częstotliwością wraz z rosnącą temperaturą silnika. Wzrost temperatury płynu chłodzącego powoduje zmianę czasów nagrzewania się i stygnięcia płytki bimetalowej czujnika. Okres połączenia styków skraca się a długość czasu zwarcia styków ulega wydłużenia. Wynika to z przekazywania ciepła rozgrzanego bimetalu do powietrza znajdującego się wewnątrz czujnika. W efekcie wskaźnik prezentuje aktualną temperaturę płynu chłodzącego, która się zwiększa i jest adekwatna do rosnącej temperatury jednostki napędowej.

Termistor

Często w samochodach wyposażonych w czujnik temperatury płynu chłodzącego stosuje się termistor. Jest on zamontowany w obudowie tak aby stykać się z płynem chłodzącym. Działanie całego układu opiera się na zmianie rezystencji termistora pod wpływem zwiększonej temperatury. W termistorach typu NTC rezystencja pod wpływem ogrzewania zmniejsza się natomiast w termistorach typu PTC ulega zwiększeniu. Wskaźnik złożony jest z nie zmieniających swojej pozycji cewek oraz ruchomego elementu z zamontowaną wskazówką.