Napis Gwarancja producenta

Drążki skrętne

Drążki skrętne są elementami resorującymi zawieszenia samochodu. Zastępują resory śrubowe. Najczęściej stosowane są przez konstruktorów aut francuskich.

Budowa i mocowanie drążków skrętnych

Drążki skrętne maja kształt pręta. Są elementami sprężystymi. Wykonane są ze stali sprężynowej. Mają prostą budowę. Mogą mieć postać rury, pręta lub wiązki płaskowników. Cechują się dużymi możliwościami pochłaniania energii. Ich końce są spęczane. Mogą być zakończone wielowypustem, kwadratową główką albo wielokarbem. Końce drążka chronione są przed kurzem, brudem oraz wodą przez gumowe osłony. Ich jeden koniec zamocowany jest do części nośnej (na przykład ramy), drugi natomiast do elementu, na który oddziałuje obciążenie (na przykład do wahacza). Przykładowo, stosowane jest rozwiązanie, w którym drążek skrętny zamocowany jest przy użyciu wielowypustu do ramienia skrętnego, zamontowanego do tylnego, dolnego lub górnego ramienia wahacza. Wykorzystywane jest również rozwiązanie, w którym drążki skrętne znajdują się we wnętrzu dwuczęściowej belki skrętnej zawieszenia z wzdłużnymi wahaczami sprzężonymi. Rozmieszczone są na całej szerokości samochodu. Dzięki temu, że znajdują się pod podłogą auta zajmują mniej miejsca niż resory. Oddzielne są dla lewych i prawych kół. Ich grubość ma wpływ na miękkość zawieszenia oraz na dopuszczalną ładowność samochodu.

Zasada działania drążków skrętnych

Podczas pionowego ruchu koła następuje obrót wahacza na tulejach metalowo-gumowych. Odbywa się to wokół osi przykręconej do podwozia. Moment skręcający powstaje w wyniku położenia drążka skrętnego. Jego oś znajduje się na przedłużeniu osi obrotu wahacza. Dzięki sztywnemu przymocowaniu drugiego końca drążka do przy użyciu specjalnego ramienia do nadwozia pojawia się moment reakcyjny. Skręcany drążek, w wyniku swojej sprężystości działa jak resor. Zastosowanie ma podatność skrętna długiego stalowego pręta. Wysokością zawieszenia można w niedużym stopniu sterować przy użyciu śruby regulacyjnej ramienia drążka.

Uszkodzenia drążków skrętnych

Drążki skrętne są elementami stosunkowo trwałymi. Zdarza się jednak, ze czasem pękają. Objawem tego jest całkowite lub jednostronne zapadnięcie się auta. W większości przypadków do pęknięć drążków skrętnych przyczynia się korozja. Powoduje ona zmniejszenie średnicy drążka, który w wyniku tego, w pewnym momencie ulega uszkodzeniu.