Napis Gwarancja producenta

Dwururowy bezciśnieniowy amortyzator hydrauliczny

Budowa dwururowego bezciśnieniowego amortyzatora hydraulicznego

Dwururowy bezciśnieniowy amortyzator hydrauliczny złożony jest z dwóch cylindrów. Są one położone współosiowo. Cylinder wewnętrzny wypełniony jest olejem. Przesuwający się w nim tłok posiada zawór płytkowy zwrotny i dławiący. Tego typu zawory znajdują się także w dolnej części cylindra. Łączą one jego komorę z komora kompensacyjną. Tę ostatnią stanowi przestrzeń znajdująca się miedzy cylindrem wewnętrznym i zewnętrznym. W jednej trzeciej jest ona wypełniona powietrzem pod atmosferycznym, a w dwóch trzecich olejem. Ze względu na to, że powietrze w komorze kompensacyjnej nie znajduje się pod zwiększonym ciśnieniem, opisywany amortyzator określany jest jako bezciśnieniowy. Dzięki części z powietrzem możliwa jest kompensacja oleju zwiększającej się objętości oleju. Jest ona skutkiem miedzy innymi podwyższania się jego temperatury. Przepływ oleju między komorami bez oporów możliwy jest dzięki temu, że zawory zwrotne tłoka i cylindra nie posiadają sprężyn dociskowych. Zawory dławiące dociskane są sprężyną do gniazda. W związku z tym ich otwarcie powoduje powstawanie oporów hydraulicznych a z nimi siły tłumiącej. Przy zaworach tłoka i cylindra ulokowane są kalibrowane otwory obejściowe.

Działanie dwururowego bezciśnieniowego amortyzatora hydraulicznego

Tłok przesuwa się u dołowi, gdy amortyzator ściskany jest z dużą prędkością. Powoduje to wzrost ciśnienia w dolnej komorze, które przyczynia się do otwarcia zaworu zwrotnego tłoka. To z kolej wywołuje bezoporowy przepływ oleju do komory górnej. Nadmiar oleju zostaje przepchnięty do komory kompensacyjnej przez wsuwające się do górnej komory tłoczysko. Przemieszczenie oleju odbywa się przez zawór dławiący cylindra. W tym momencie powstaje siła tłumiąca. Zawór dławiący i zwrotny pozostają zamknięte. Przy niewielkiej szybkości ściskania amortyzatora tłok amortyzatora przesuwa się powoli. Olej przemieszcza się przez otwory obejściowe z komory dolnej do górnej a także do komory kompensacyjnej. Odbywa się to przy zamkniętych zaworach. Dzięki temu powstaje nieduża siła tłumiąca. Zwiększenie ciśnienia w górnej komorze powstaje gdy tłok przesuwa się do góry w trakcie rozciągania amortyzatora z dużą szybkością. Powoduje to otwarcie zaworu dławiącego tłoka i przepłynięcie oleju do dolnej komory. Pojawiające się w tym momencie opory hydrauliczne tłumią drgania. Olej nie napotykając oporów przemieszcza się z komory dolnej do komory kompensacyjnej przez otwarty zawór zwrotny cylindra. Ma to na celu zrekompensowanie niedoboru oleju wywołanego wysuwaniem się tłoczyska. Gdy to ma miejsce zawór zwrotny tłoka i zawór dławiący cylindra pozostają zamknięte. Szybkość przesuwania się tłoka do góry jest niewielka kiedy amortyzator rozciągany jest powoli. Przez kalibrowane otwory tłoka olej przemieszcza się z komory górnej, natomiast przez kalibrowane otwory cylindra przepływa z komory kompensacyjnej do komory dolnej. W tym czasie zawór dławiący tłoka oraz zawór zwrotny cylindra pozostają zamknięte. Wywołuje to niedużą siłę tłumiącą.