Napis Gwarancja producenta

Chrysler

Urodzony w roku 1875 Walter Percy Chrysler w miejscowości Wamego leżącej w stanie Kansas, już w wieku siedemnastu lat pracował jako mechanik, naprawiając lokomotywy. W roku 1912 zainteresował się na przemysłem motoryzacyjnym i w niedługim czasie objął stanowisko kierownicze w firmie wytwarzającej samochody. Szybko piął się ku górze po szczeblach kariery, aż w końcu został prezesem Buick Motors. Ponadto zarządzał przedsiębiorstwami takimi jak Willys-Overland oraz Maxwell. Jego celem w życiu zdawało się być skonstruowanie swojego własnego auta. Aby tego dokonać zatrudnił trzech inżynierów, dzięki czemu w roku 1923 powstał jego pierwszy samochód o nazwie Chrysler 70 Six. Jego produkcję rozpoczęto w roku 1924 i do końca grudnia wytworzono 32 tysiące egzemplarzy tego pojazdu. Model ten był innowacyjny pod względem konstrukcji, ponieważ posiadał pierwszy hydrauliczny układ hamulcowy na cztery koła. Następnie w roku 1925 w modelach 70 oraz Four 58, wyposażonych w czterocylindrowe silniki, zastosowano gumowe elementy podparcia silnika w ramie samochodu. Dzięki tym pojazdom, powstała firma, której nazwa Chrysler odnosiła się do nazwiska założyciela. Należy wspomnieć, że w roku 1928 wykupiła ona inne znane amerykańskie przedsiębiorstwo – Dodge'a, a także wchodzące w jego skład Plymouth, Fargo i De Soto. Tym sposobem Walter Percy Chrysler stał się założycielem nowego dużego koncernu samochodowego w Ameryce, który był największym, zaraz po Fordzie oraz General Motors, producentem pojazdów czterokołowych. Od roku 1931 w nowo powstałe modele takie jak Imperial czy De LuxeEight wmontowywane były ośmiocylindrowe rzędowe silniki. Należy wspomnieć, że pojazd Imperial wyposażony był także w stalowe nadwozie wykonane metodą spawania.

Kolejnym samochodem, który znacząco zapisał się w historii firmy był model Airflow. Jego nazwa ewidentnie nawiązuje do budowy jego nadwozia, które zostało zaprojektowane w specjalnym tunelu aerodynamicznym stworzonym właśnie do tego celu. Od roku 1934 do roku 1937 wyprodukowano go w wysokości 30 tysięcy egzemplarzy. Wspomnieć należy, że równolegle był on produkowany w innej znanej firmie – De Soto. Jak na tamte czasy wyprzedzał on inne marki jeżeli chodzi o zaawansowanie technologiczne, choć doceniono go dopiero na przestrzeni kolejnych lat. W późniejszym czasie samochód ten został zauważony przez samego Ferdinanda Porshe’a. Konstruktor, przebywając w Stanach Zjednoczonych, dokładnie obejrzał ten model. Obserwacje jakie poczynił, były jednym z bezpośrednich czynników, które zainspirowały go do budowy modelu potocznie nazywanego „garbusem” – Volkswagena typ 1. Podczas drugiej wojny światowej marka Chrysler Motors Corporation przerzuciła się na produkcję pojazdów na rzecz wojska. Koncern miał udział w konstrukcji sprzętu wojskowego takiego jak wozy pancerne czy nawet czołgi – M4 Sherman. Były one przez wielu uważane za niezawodne i najlepsze na świecie. Od roku 1940 do 1950 w osobówkach Chryslera spotkać można było dosyć niecodzienne rozwiązania. Były one bardzo nowoczesne, ponieważ posiadały między innymi urządzenia wspomagające układ hamulcowy, kierowniczy, a także sprzęgło. Jednak na tym nie poprzestano. Firma dążyła do stosowania coraz to bardziej innowacyjnych rozwiązań. Przykładem mogą być powstałe w roku 1954 modele prototypowe czterokołowców napędzanych silnikami turbinowymi. Natomiast w roku 1956 usłyszeć można było o zatonięciu nowoczesnego transatlantyckiego statku Andrea Doria, na którym nieszczęśliwie znajdował się także jedyny egzemplarz specjalnego ekstrawaganckiego modelu Chrysler Norseman.

W następnych latach powstały kolejne samochody, które posiadały niezwykłą konstrukcję. Do tego rodzaju modeli zaliczyć można na przykład Chryslera PT Cruisera. Koncern oprócz sukcesów ponosił też porażki. Pod koniec dwudziestego wieku Chrysler Motors Corporation wykupił znaną w tym okresie francuską firmę SIMCA, a niedługo potem koncern Rootes Group, w którego skład wchodziły przedsiębiorstwa takie jak Hillman, Humber, Sunbeam czy Singer produkujące samochody osobowe oraz Commer i Karrier wytwarzające pojazdy ciężarowe. Nie należy zapominać, że na początku roku 1970 Chrysler posiadał również 15 procent akcji japońskiej firmy Mitsubishi. Gdy nastał kryzys paliwowy w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku marka zdecydowanie podupadła finansowo. Sytuacja odwróciła się, gdy w latach osiemdziesiątych firma przejęła znany koncern American Motors Corporation. Należy wspomnieć, że w jego skład wchodziły wówczas firmy takie jak Jeep czy Eagle. W roku 1988 Chrysler podpisał umowę z niemieckim koncernem Daimler-Benz, co miało sprawić utrzymanie się go na rynku. Dzięki tej umowie powstał twór o nazwie Daimler-Chrysler. W roku 2009 doszło do związania się Chryslera z włoską firmą FIAT.