Napis Gwarancja producenta

Głowica silnika

Głowica zamyka komorę spalania cylindra w jego górnej części. W jednostkach napędowych z zapłonem iskrowym komora spalania umiejscowiona jest bezpośrednio w odlewie głowicy. Silniki o zapłonie samoczynnym mogą mieć komorę spalania umieszczoną w głowicy silnika lub w jego tłoku. Silniki czterosuwowe mają zamontowane w głowicy zawory dolotowe i wylotowe. Wykonane są w niej też kanały dolotowe i wylotowe. Ponadto w zależności od rodzaju silnika w głowicy umieszcza się świecę zapłonową lub wtryskiwacz. Dodatkowo silniki posiadające zapłon samoczynny mają w głowicy zamontowaną świecę żarową. Jej zadaniem jest ułatwienie rozruchu zimnego silnika. Czasem głowica jest tak zaprojektowana aby można było na niej zamocować dźwigniowy układ napędu zaworów albo wał krzywkowy. Głowica silnika chłodzonego cieczą posiada płaszcz wodny, który umożliwia obieg cieczy chłodzącej a tym samym odprowadzanie ciepła ze ścian komory spalania, przewodu wylotowego oraz obsad wtryskiwaczy lub świec. Głowice silników chłodzonych powietrzem wyposażone są w ożebrowanie. Zabieg ten powoduje powiększenie ich powierzchni a to z kolei ułatwia oddawanie ciepła przez ściany komory spalania oraz kanału wylotowego. Silniki o zapłonie samoczynnym mają przeważnie głowice odlane z żeliwa. Jednostki napędowe posiadające zapłon iskrowy wyposażone są głównie w głowice wyprodukowane ze stopów aluminium.

Uszkodzenie głowicy

Do główny przyczyn, których skutkiem jest uszkodzenie głowicy należą: awaria podzespołu zapewniającego chłodzenie głowicy, awaria rozrządu silnika, niewłaściwe eksploatowanie samochodu oraz naturalne zużycie. Każdy z wymienionych czynników może samodzielnie doprowadzić do uszkodzenia głowicy ale często zdarza się, że następuje ono w wyniku jednoczesnego działania więcej niż jednej z wyszczególnionych przyczyn.

Uszczelki podgłowicowe

Zadaniem uszczelek podgłowicowych jest niedopuszczenie do przedostawania się spali oraz cieczy chłodzącej do cylindra. Uszczelki podgłowicowe mogą być kauczukowo-azbestowe zbrojone siatką metalową lub perforowaną blachą. Posiadają one oblamowane blachą otwory przeznaczone dla tulei cylindrowych. Innym rodzajem są uszczelki wyprodukowane z tektury azbestowej. Są one po obu stronach obłożone miedzianą lub stalową blachą. Posiadają oblamowane blachą otwory cylindrowe. Zastosowanie mają również wykonane z miedzi lub aluminium uszczelki metalowe. Najczęściej wykorzystywane są uszczelki zbrojone nie wykonane z metalu. Wytwarza się je z mieszaniny azbestu i kauczuku z dodatkiem substancji wiążących. Krawędzie otworów cylindrowych, przewodzących ciecz chłodzącą oraz olej zabezpieczone są blachą miedzianą lub stalową, mającą grubość dwóch dziesiątych milimetra. Im cieńsza jest uszczelka podgłowicowa tym lepsze ma właściwości uszczelniające oraz większą trwałość. Uszczelki podgłowicowe mają grubość od sześciu dziesiątych milimetra do dwóch milimetrów.