Napis Gwarancja producenta

Hamulce bębnowe

Zasada działania hamulca bębnowego

Funkcjonowanie hamulca bębnowego oparte jest na dociskaniu szczęk pokrytych okładziną cierną do wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego obracającego się równocześnie z kołem jezdnym pojazdu. Rozpieranie i dociskanie szczęk do bębna możliwe jest dzięki zastosowaniu rozpieracza mechanicznego lub hydraulicznego.

Ze względu na układ i sposób prowadzenia szczęk istnieje kilka metod działania hamulców bębnowych. Szczęki obracające się zgodnie z kierunkiem wirowania bębna nazywane są współbieżnymi. Szczęki hamulców bębnowych wykonujące obrót w kierunku odwrotnym do rotacji koła określane są mianem przeciwbieżnych. Sposób prowadzenia szczęk pozwala wyróżnić wśród nich szczęki o jednym stopniu swobody (zamocowane obrotowo) i szczęki o dwóch stopniach obrotu (szczęki pływające). Te drugie prowadzone są wodziki lub podparte w jarzmie przesuwnie.

Budowa hamulca bębnowego

Jako przykład budowy hamulca bębnowego może posłużyć stosowany w Polonezie hamulec bębnowy kół tylnych z rozpieraczem hydraulicznym hamulca roboczego oraz rozpieraczem mechanicznym hamulca postojowego i z zapadkowym mechanizmem automatycznej regulacji luzu. Składa się on ze sprężyny zapadki mechanicznej regulacji luzu, zapadki, widełek rozpieracza, zaczepu sprężyny, nakrętki, sprężyny kompensacji cieplnej, rozpieracza hamulca postojowego, sprężyny odciągającej szczęki, sworznia dźwigni rozpieracza hamulca postojowego, dźwigni rozpieracza, szczęki przeciwbieżnej, tarczy montażowej, trzpienia prowadnika szczęki, wspornika szczęk, dolnej sprężyny odciągającej szczęki, szczęki współbieżnej, trzpienia do kontroli ustawienia dźwigni rozpieracza, otworu do mocowania linki hamulca postojowego.

W pneumatycznych układach hamulcowych rozpieracz mechaniczny hamulca bębnowego może być krzywkowy lub klinowy.