Napis Gwarancja producenta

Hamulce tarczowe

Mimo że samochody wraz z rozwojem technologii osiągają coraz większe prędkości, to dzięki najnowszym rozwiązaniom, długość drogi hamowania ulega skróceniu a nie wydłużeniu. Przyczyniło się do tego powszechne stosowanie w samochodach hamulców tarczowych, mających większe możliwości odprowadzania ciepła, co przekłada się na skrócenie drogi hamowania przy tak zwanych ciepłych hamulcach. Dodatkowo, odpowiednie modyfikacje zacisków i tłoczków hamulców spowodowały wzrost siły umożliwiając tym samym bardziej efektywne hamowanie.

Tarcze hamulcowe

W tańszych samochodach stosuje się zazwyczaj jednolite tarcze hamulcowe. Bardziej wydajne są tarcze z rowkami wentylacyjnymi znajdującymi się pomiędzy powierzchniami roboczymi stosowane w droższych samochodach. W najszybszych pojazdach często spotyka się tarcze hamulcowe ze specjalnymi otworami wentylacyjnymi, powodującymi ich szybsze stygnięcie.

Zaciski hamulców

Działanie najpopularniejszych zacisków hamulcowych opiera się na połączeniu przesuwnego zacisku z jarzmem i dwoma klockami hamulcowymi. Wykonane są z żeliwa. Zamontowane na ramieniu zwrotnicy obejmują tarczę. Podczas hamowania przemieszcza się cały zacisk. Na zaciskach znajdują się klocki hamulcowe. Są one dociskane do tarczy przez tłoczek, lub dwa tłoczki zacisku. W samochodach sportowych stosuje się stałe zaciski. Wykorzystują one przynajmniej dwa tłoczki zamontowane po przeciwnych stronach. Klocki są dociskane do tarczy przez osobne tłoczki. W szybszych samochodach stosuje się zaciski z czterema tłoczkami, ale może ich być nawet dziesięć. Aby usprawnić proces hamowania można zastosować liczbę okładzin ciernych równą liczbie tłoczków. Pary tłoczków mogą różnić się średnicą. Rozwiązanie to stosuje się aby siła hamowania była możliwie równomierna.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe składają się z okładziny ciernej oraz blach separujących, dzięki którym są zamocowane.

Działanie hamulców tarczowych

Ruch tłoczków wywoływany jest przez zwiększony napór płynu hamulcowego, dostającego się do nich z pompy przez króciec i kanaliki po wciśnięciu pedału hamulca. Tłoczki znajdujące się w zacisku po wstępnym dosunięciu klocka do tarczy odpychają zacisk na sworzniach znajdujących się w jarzmie. Ruch zacisku powoduje dociśnięcie do tarczy również drugiego klocka. Obydwa klocki są dociskane do tarczy równomiernie. Wszystko to odbywa się w czasie krótszym od jednej sekundy. Klocki przestają dolegać do tarczy po zwolnieniu pedału hamulca. W tedy płyn hamulcowy wraca do pompy, a tłoczek, dzięki specjalnie skonstruowanym uszczelniaczom, przesuwa się do z powrotem do komory tłoczka. Klocki są dodatkowo odsuwane od tarczy zamontowanymi między nimi sprężynami.