Napis Gwarancja producenta

Hamulec postojowy

Hamulec postojowy ze względu na to, że najczęściej uruchamiany (zaciągany) jest za pomocą ręcznej dźwigni określany jest zazwyczaj jako hamulec ręczny.

Zadania hamulca postojowego

Hamulec postojowy jest układem, do którego zadań należy unieruchamianie samochodu podczas postoju oraz wspomaganie zatrzymywania awaryjnego. Ponadto hamulec postojowy wykorzystywany jest w trakcie ruszania pod górę.

Zasada działania hamulca postojowego

Hamulec postojowy pełni swoje funkcje poprzez oddziaływanie na koła osi przedniej, tylnej lub obu. Zależne jest to od konstrukcji auta. Ostatni z wyszczególnionych przypadków dotyczy niektórych samochodów z napędem na wszystkie koła. Przy zastosowaniu tego typu rozwiązania hamulec postojowy nie oddziałuje na koła ale na mechanizm różnicowy. Jako ciekawostkę można w tym miejscu podać, ze początkowo hamulce postojowe działały dzięki zastosowaniu hamulca taśmowego w stosunku do wału napędowego. Obecnie najczęściej stosowany jest hamulec postojowy oddziałujący na koła tylne. Jak już zostało wspomniane jest on najczęściej aktywowany przy pomocy ręcznie zaciąganej dźwigni. Zdarzają się jednak rozwiązania wykorzystujące w celu jego uruchomienia dodatkowy pedał. W najnowocześniejszych samochodach, bogato wyposażonych w elektronikę, hamulec postojowy może być włączany przy użyciu specjalnego guzika.

Najprostszy hamulec postojowy to po prostu dźwignia za pomocą której mechanicznie uruchamia się określone elementy głównego układu hamowania, które przy użyciu pedała aktywowane są hydraulicznie lub pneumatycznie. Jeżeli samochód wyposażony jest w tylne hamulce tarczowe, to może się zdarzyć takie rozwiązanie, że wewnątrz kół dla których są przeznaczone mogą być zamontowane małe hamulce bębnowe, pełniące rolę hamulców postojowych. Mimo że konstrukcja taka jest bardziej skomplikowana to jest stosowana ze względu na ułatwienie działania, wynikające z faktu, że tego typu hamulce łatwiej jest zablokować. To z kolei wpływa na skuteczność hamulca postojowego. W samochodach wykorzystywanych w zawodach sportowych stosuje się hamulce postojowe obsługiwane hydraulicznie. Rozwiązanie takie sprawia, że są skuteczniejsze podczas wprowadzania samochodu w poślizgi.

Hill-holder

Hill-holder oznacza w języku angielskim „trzymanie na pochyłości”. Jest to dodatkowa automatyczna funkcja hamulca postojowego, której zadaniem jest ułatwienie kierowcy ruszenia pod górę. Hill-holder bez udziału osoby kierującej autem blokuje koła przy pomocy hamulca postojowego do momentu ruszenia pojazdu. Często stosowany jest w takich markach jak Subaru czy Land Rover, ale dostępny jest również w wielu innych nowoczesnych modelach samochodów.