Napis Gwarancja producenta

Katalizator

Działanie katalizatorów

Właściwie reaktor katalityczny zmniejsza ilość szkodliwych substancji powstałych podczas pracy silnika samochodu i wydalanych przez układ wydechowy. We wnętrzu katalizatora umieszczone są substancje chemiczne, wywołujące reakcje w spalinach, w wyniku których powstają związki o mniejszej szkodliwości dla środowiska. W osiągnięciu optymalnych rezultatów działania katalizatora pomaga stosowanie sondy lambda, które przesyłają do silnika informacje o ilości i jakości spalin.

Ze względu na coraz bardziej zaostrzające się przepisy prawne związane z emisją szkodliwych substancji przez pojazdy spalinowe, katalizatory są stosowane we wszystkich samochodach osobowych. Do takiego stanu rzeczy przyczynił się rozwój technologiczny, wzrost liczby użytkowanych aut, polityka proekologiczna.

Typy katalizatorów

Zastosowanie określonego rodzaju reaktora katalitycznego uzależnione jest od rodzaju zapłonu wykorzystanego w danym samochodzie. Przy zapłonie iskrowym stosuje się katalizatory trójfunkcyjne TWC. Zmniejszają one ilość tlenków azotu, utleniają węglowodory do wody i dwutlenku węgla oraz zmieniają tlenek węgla w CO2.

Przy zapłonie samoczynnym stosuje się katalizatory utleniające węglowodory i tlenek węgla. Ze względu na to, że silniki Diesla wykorzystują ubogą mieszankę paliwową, nie jest w ich przypadku możliwa jednoczesna redukcja.

Praktycznie reaktory katalityczne mogą być stosowane we wszystkich samochodach, jeżeli wykorzystują odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną. Funkcje katalizatora są w pełni wykorzystywane tylko w przypadku silników z wtryskiem paliwa oraz kontrolą (na przykład przez sondy lambda).

Eksploatacja katalizatorów

W starszych samochodach zaleca się kontrolę katalizatorów co 30 – 50 tysięcy przejechanych kilometrów. W nowszych autach wystarczy sprawdzić ich stan po przebiegu 80 tysięcy kilometrów.

Z czasem sprawność reaktora katalitycznego maleje. Katalizator pracuje w temperaturze od 500 do 800 stopni Celsjusza. Dlatego wrażliwy jest na działanie czynników zewnętrznych. Można do nich zaliczyć niską temperaturę. Gwałtowne zetknięcie z nią może spowodować jego uszkodzenie.

Niekorzystnie na jego trwałość oddziałuje również nieustanna jazda przy nierozgrzanym silniku na bogatej mieszance paliwowej. Jest to wynikiem dostawania się do układu wydechowego a więc także do katalizatora niedopalonego paliwa, gdzie zostaje spalone powodując jednak podwyższenie temperatury co z kolei przekłada się na wzmożone zużycie urządzenia.

W instalacjach LPG, w przypadku nieodpowiedniego stosunku propanu do butanu oraz mieszanki gazowo-powietrznej można zatkać katalizator po przejechaniu kilkuset kilometrów.