Napis Gwarancja producenta

Kolumny hydropneumatyczne

Kolumny hydropneumatyczne znajdują się przy każdym z kół zawieszenia hydropneumatycznego. Są jednocześnie elementami sprężystymi i tłumiącymi.

Budowa kolumny hydropneumatycznej

Złożone są z cylindra, który połączony jest z przeponowym elementem hydropneumatycznym. Stanowi go kulisty zbiornik. Jest on podzielony na dwie części prze znajdującą się wewnątrz przeponę. Nad nią znajduje się gaz, najczęściej azot, poddany wstępnemu ciśnieniu o wartości od pięciu do siedmiu megapaskali. Znajdujący się pod przeponą zbiornik mieści w sobie olej będący pod ciśnieniem od czternastu do siedemnastu megapaskali. Jest on połączony z cylindrem. Tłoczysko tłoka poruszającego się w cylindrze przymocowane jest do wahacza koła. Od góry kolumna hydropneumatyczna przymocowana jest do nadwozia samochodu.

Zasada działania kolumny hydropneumatycznej

Pionowy ruch koła w trakcie jazdy wywołuje reakcje wahacza. Przenoszony przez niego ruch powoduje poruszanie się tłoka w cylindrze. Efektem tego jest wzrost ciśnienia oleju, ugięcie się przepony w kulistym zbiorniku oraz podniesienie się wartości ciśnienia azotu. Dzięki temu gaz staje się elementem sprężystym. Wynika to z jego sprężenia i zmniejszenia objętości. Za tłumienie drgań odpowiada olej ze względu na to, że jest nieściśliwy. Jego odpowiednie parametry uzyskuje się dzięki zastosowaniu zaworów i kalibrowanych otworów pomiędzy dolnym zbiornikiem elementu hydropneumatycznego a cylindrem. Ilość azotu jest niezmienna. Ilość oleju można regulować. Jest on dostarczany przewodami z akumulatorów ciśnienia, czyli ze specjalnych zasobników. Za utrzymanie jego odpowiedniego ciśnienia odpowiada pompa. Przetłacza ona olej ze zbiornika. Zazwyczaj wykorzystywane są do tego pompy zębate lub tłoczkowe osiowe oraz promieniowe. Napędzane są przez wał korbowy za pośrednictwem przekładni pasowej lub przy użyciu silnika elektrycznego. Przed rozszczelnieniem układu spowodowanym zbyt dużym ciśnieniem oleju zabezpiecza zawór nadmiarowy. Rozdzielacz wyposażony w elektrozawory reguluje przepływ oleju pomiędzy akumulatorami ciśnienia a cylindrami kolumn hydropneumatycznych. Praca całego układu opiera się na wytycznych płynących ze sterownika. Zarządza on jego działaniem na podstawie sygnałów dostarczanych przez sensory wysokości nadwozia, przyśpieszeń pionowych, bocznych oraz wzdłużnych, prędkości jazdy, kata skrętu koła kierownicy, ciśnienia w obwodach układu hamulcowego. W samochodach z zawieszeniem hydropneumatycznym możliwa jest regulacja wysokości nadwozia. Rozwiązanie to pozwala także na utrzymanie tej wysokości na tym samym poziomie, niezależnie od obciążenia. Kierowca ma możliwość dostosowania właściwości zawieszenia do nawierzchni, po której porusza się samochód poprze wybór odpowiedniego trybu pracy. Zazwyczaj jest to jazda sportowa, a więc niskie zawieszenie, jazda komfortowa, czyli zawieszenie standardowe, jazda z dużym prześwitem charakteryzująca się wysokim położeniem nadwozia. Pierwszy z wymienionych trybów stosuje się aby obniżyć środek masy samochodu, na przykład podczas jazdy z dużą szybkością po równej i gładkiej powierzchni. Wysoki prześwit wykorzystywany jest w trakcie poruszania się w terenie.