Napis Gwarancja producenta

Łożyska

Łożysko jest to część mechanizmu służąca do podtrzymywania innego elementu tego samego urządzenia, tak aby zapewnić mu możliwość względnego ruchu obrotowego. Zbudowane są z takich elementów jak pierścień zewnętrzny, pierścień wewnętrzny, element toczny oraz koszyk. Łożyska można podzielić na mechaniczne, sprężyste, hydrauliczne, magnetyczne i elektryczne. Łożyska dzieli się także ze względu na materiał z jakich są zrobione:
- łożyska z tworzyw sztucznych
- łożyska wykonane ze stali chromowej
- łożyska wykonane ze stali nierdzewnej
- łożyska wykonane z różnych rodzajów materiałów, na przykład z metalu i ceramiki
- łożyska częściowo wykonane z ceramiki a częściowo z tworzyw sztucznych
- łożyska całkowicie zrobione z ceramiki

Wśród łożysk mechanicznych wyróżnić można ślizgowe (w tym promieniowe inaczej poprzeczne i wzdłużne), toczne promieniowe (w tym kulkowe, które dzielą się na zwykłe, skośne i wahliwe, walcowe, stożkowe, baryłkowe, igiełkowe), toczne wzdłużne (kulkowe, baryłkowe), sprężyste (na sprężynach płaskich, krzyżowych, skrętnych). Łożyska sprężyste stosowane są w mechatronice.

Wśród łożysk hydraulicznych wydzielić można:

- łożyska hydrostatyczne
- łożyska hydrodynamiczne

Łożyska magnetyczne dzielą się na:

- łożyska statyczne
- łożyska dynamiczne

Podział łożysk elektrycznych obejmuje:

- łożyska elektrostatyczne
- łożyska elektromagnetyczne

Łożyska mogą mieć z jednej strony bardzo niewielkie rozmiary, z drugiej mogą być wielkogabarytowe. Do najlepszych światowych producentów tych części należą: Timken, SKF, FAG, Nadella, INA, FAGO, Schaefer, Elges, BP, Koyo, CX, SNR, NTN, AAA Bearings Ltd., ACB, Impex, CBF, NSK, ZKL, IKL, URB, IBC, Femina,VKF, DKF, GPZ, RHP.

W silniku samochodu najczęściej występują łożyska ślizgowe. Podobnie w rozrządzie najpowszechniej stosowane są łożyska ślizgowe. W korbowodach przy silnikach czterosuwowych wykorzystuje się ten sam typ łożysk natomiast w przypadku silników dwusuwowych są to łożyska igiełkowe. Przy wałku sprzęgłowym znajdują się łożyska kulkowe dwurzędowe i kulkowe skośne dwurzędowe. W wale korbowym łożysko prowadzące wałka sprzęgłowego jest igiełkowe lub ślizgowe. Łożysko oporowe sprzęgła łączy w sobie cechy rodzaju wzdłużnego i skośnego. W półosiach napędowych stosuje się łożyska toczne lub ślizgowe. Omawiane elementy znajdują się jeszcze jeśli chodzi o samochód w układzie kierowniczymi w zawieszeniu. Ponadto łożyska wykorzystywane są elementach układu chłodzenia, paliwowego, elektrycznego a także w klimatyzacji.