Napis Gwarancja producenta

Najważniejsze zespoły i układy spalinowego silnika tłokowego

Kadłub

Wspólnie z miską olejową i głowicą kadłub nadaje silnikowi kształt, obrys. Stanowi też zasadniczą część jego masy. W kadłubie mieszczą się, lub są do niego zamontowane z zewnątrz pozostałe elementy silnika. Górę kadłuba silnika stanowi głowica, w której znajduje się rozrząd oraz świece lub wtryskiwacze.

Układ korbowy

Układ korbowy silnika tworzy wał korbowy, koło zamachowe, tłoki oraz korbowód. Jego zadaniem jest zamiana ruchu postępowo-zwrotnego tłoków w ruch obrotowy wałku korbowego

Rozrząd

W silniku czterosuwowym zadaniem mechanizmu rozrządu jest sterowanie przepływem mieszanki paliwowej oraz odprowadzaniem spalin. Składa się z wału krzywkowego, koła zębatego napędu, popychaczy, zaworów i sprężyn. Może być umiejscowiony w głowicy lub w głowicy i bloku cylindrowym.

Układ zasilania

Do zadań układu zasilania należy wytworzenie mieszanki paliwowej i dostarczenie jej do cylindrów silnika. W jednostkach napędowych, w których zastosowano zapłon iskrowy, mieszanka paliwowa przygotowywana jest w gaźniku lub w układzie wtryskowym. W motorach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowa przygotowywana jest w układzie wtryskowym. W silnikach typu pierwszego spośród przedstawionych powyżej głównymi elementami składowymi układu zasilania jest gaźnik lub układ wtryskowy, który doprowadza paliwo do przewodów dolotowych. W drugim typie silników głównymi elementami tworzącymi układ zasilania są: pompa wtryskowa, wtryskiwacze oraz filtry powietrza.

Układ smarowania

Układ smarowania rzadziej nazywany układem olejania odpowiada za doprowadzanie oleju do poszczególnych części silnika. Jego najważniejszym elementem jest pompa oleju. Zasysa ona olej z miski olejowej i tłoczy go do odpowiednich elementów jednostki napędowej. W systemie tym ważną role odgrywają także filtry oleju.

Układ chłodzenia

Funkcją układu chłodzenia jest utrzymanie odpowiedniej temperatury roboczej cylindra, głowicy silnika, tłoków oraz zaworów. Silniki chłodzone cieczą wyposażone są w specjalne kanaliki, w których przemieszcza się chłodziwo. W jednostkach napędowych chłodzonych powietrzem, cylindry i głowice posiadają specjalne ożebrowanie, które zwiększa powierzchnię odprowadzającą ciepło.

Silniki spalinowe tłokowe mogą być - w zależności od przeznaczenia - wyposażone w dodatkowe układy lub urządzenia takie jak na przykład układ zapłonowy, układ rozruchowy czy turbosprężarka.