Napis Gwarancja producenta

Obręcze kół jezdnych samochodu

Na obręczach kół montowane są opony. Ich kształt pozawala na pewne i odpowiednie osadzenie opony. Właściwości te powinny zachować również podczas awarii, czy spadku ciśnienia w ogumieniu. Obręcze są tak zaprojektowane aby wytrzymywały dynamiczne pionowe, poziome, wzdłużne oraz boczne obciążenia. W przypadku ogumienia bezdętkowego musi być także zabezpieczona szczelność między stopką opony a obręczą koła. Ponadto w projekcie należy zwrócić uwagę na zapewnienie możliwości jak najlepszej wentylacji hamulców oraz jak najszybsze odprowadzanie ciepła. Biorąc pod uwagę rodzaj tarczy, wśród obręczy kół wyróżnia się:

- tarczowe, a więc z pełną tarczą, posiadającą wycięcia
- szprychowe, czyli z tarczą utworzoną ze szprych wykonanych ze stalowego drutu, łączących obręcz z piastą koła

Wśród obręczy tarczowych rozróżnia się jednolite i dzielone. Jednolite obręcze tarczowe dzieli się na :

- stalowe, czyli takie, w których tarcza i obręcz wytłoczone są z blachy i są ze sobą zespawane
- wykonane ze stopów lekkich, a więc z aluminium połączonego z magnezem albo krzemem, mają postać jednolitego odlewu

Obręcze szprychowe dawniej stosowano głównie w kołach motocyklowych. W obecnych czasach ten rodzaj obręczy coraz częściej zastępuje obręcze tarczowe w produkcji tego elementu ze stopów lekkich. Koła samochodów ciężarowych wyposażane są w obręcze stalowe dzielone. Ma to na celu ułatwienie ich montowania, gdyż możliwość podziału pozwala na manipulowanie mniejszą masą. Opona może być osadzona na obręczy przy pomocy dodatkowych pierścieni. Jeden z nich jest osadczy drugi natomiast blokujący. Dzięki temu pierwszemu możliwe jest odpowiednie wypozycjonowanie z jednej strony stopki opony. Pierścień blokujący, po wsunięciu go w zagłębienie obręczy zapobiega wypadnięciu pierścienia osadczego. Wykorzystywane są także obręcze trzyczęściowe. Mocuje się je do odrębnej tarczy przy użyciu sześciu lub dziewięciu specjalnych zacisków. Obręcze dzielone stosowane są tylko z ogumieniem dętkowym. Wynika to stąd, ze ich budowa nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej szczelności. Aby można było dopasować opony do obręczy, elementy te muszą być wykonane zgodnie z obowiązującymi normami. Między innymi z tego względu znajdują się na nich specjalne oznaczenia. Zawierają one takie informacje jak:

- szerokość obręczy w calach
- kształt i wysokość kołnierza obręczy (za pomocą litery)
- rodzaj obręczy („x” oznacza obręcz z zagłębieniem, „-„ wskazuje na obręcz płaską)
- średnica zewnętrzna obręczy w calach
- typ obręczy