Napis Gwarancja producenta

Oświetlenie samochodu

Liczbę, barwę, rozmieszczenie oraz moc świateł samochodu regulują przepisy prawne, które muszą być dostosowywane do pojawiających się nowych uregulowań prawnych. Źródłem światła w samochodach osobowych są przede wszystkim żarówki halogenowe, których działanie opiera się na żarniku wypromieniowującym energię świetlną pod wpływem przepływającego prądu. Coraz częściej wykorzystywanym źródłem światła są lampy wyładowcze, czyli ksenonowe. Ich działanie opiera się na wyładowaniach elektrycznych (łukach) wywoływanych przez wysokie napięcie przepuszczane przez elektrody umieszczone w środowisku składającym się ze zjonizowanych gazów szlachetnych. Ksenony są skuteczniejsze od halogenów ale jednocześnie droższe. Ponadto aby nie oślepiały innych użytkowników drogi, muszą współpracować z automatycznym układem regulacji zasięgu snopa światła. Może on być statyczny, a więc uwzględniający obciążenie pojazdu lub dynamiczny, czyli biorący pod uwagę również przechyły nadwozia w trakcie przyspieszania i hamowania pojazdu. Dodatkowo zastosowane musi być urządzenie czyszczące klosz reflektora. Najczęściej jest nim spryskiwacz ciśnieniowy. Lampa wyładowcza, w której światła mijania i drogowe występują w postaci jednego modułu nazywana jest reflektorem biksenonowym.

Specjalna konstrukcja reflektora umożliwia niezbędne, właściwe manipulowanie strumieniem świetlnym. Jest to szczególnie ważne w przypadku świateł mijania i drogowych. Można wyróżnić kilka systemów rozkładu snopa światła w samochodach. W systemie refleksyjnym wynika on z optycznego efektu ukształtowania elipsoidalnego lub paranoidalnego odbłyśnika oraz nacięć na szybie rozpraszającej. System swobodnych pól (FF) wykorzystuje komputerowe metody obliczeniowe. Pozwala to na zastosowanie całkowicie gładkich szyb. System projekcyjny z kolei, wykorzystuje do modelowania wiązki światła układ soczewek i przesłon.

Oprócz standardowego oświetlenia, w samochodach można stosować także reflektory doświetlające zakręt. Można wyróżnić trzy rodzaje tego typu lamp. W systemie statycznym (prostym) stosuje się dodatkowe światła, włączające się przy skręcie. System dynamiczny wykorzystuje wychylny moduł świetlny. Istnieje jeszcze system mieszany, a więc statyczno dynamiczny. Wszystkie trzy rodzaje oświetlenia potrzebują do prawidłowej pracy między innymi czujników prędkości jazdy i kąta skrętu kierownicy.

Zaletą stosowanych przede wszystkim w kierunkowskazach i światłach stopu diodach świetlnych LED jest szybkość ich reakcji. Mogą być wykorzystywane we wszystkich typach świateł oprócz drogowych i mijania.