Napis Gwarancja producenta

Parownik klimatyzacji w samochodzie

Zadania parownika klimatyzacji

Funkcją parownika w obwodzie czynnika chłodniczego w klimatyzacji samochodu jest schłodzenie powietrza.

Budowa parownika

Parowniki zawsze wyposażone są w ożebrowanie. Jego budowa opiera się na identycznych rozwiązaniach jak konstrukcja skraplacza. Ze względu na dobrą przewodność cieplną parowniki wytwarzane są z miedzi. Często stosuje się również aluminium, które oprócz tego, że dobrze przewodzi ciepło ma małą masę. Współczesne parowniki mają niewielką objętość. Dzięki niedużej głębokości, a więc niewielkiej długości przepływu strumienia powietrza gwarantują małe straty ciśnienia. Równomierny dostęp powietrza do całej powierzchni parownika uzyskuje się dzięki specjalnie rozmieszczonym żeberkom. Rozmieszczenie rurek jest tak zaprojektowane aby najgorętsza z nich znajdowała się w miejscu gdzie wlatuje powietrze, a najzimniejsza usytuowana jest tam gdzie ono wylatuje.

Zasada działania parownika

Element rozdzielający wtłacza czynnik chłodniczy do dużej liczby ożebrowanych przewodów rurowych. Ożebrowanie wykonane jest zazwyczaj z aluminium. Wewnętrzne ścianki rurek zostają nawilżone przez płynny czynnik. Pozwala to na przewodzenie przez nie pary czynnika chłodniczego. Przebieg procesów zachodzących w parowniku w dużej mierze zależy od temperatury czynnika chłodniczego przy wyjściu z niego. Jeżeli jest ona za wysoka to musi zostać doprowadzona przez zawór rozprężny zwiększona dawka czynnika chłodniczego. Zbyt niska temperatura może spowodować przedostanie się płynnego czynnika chłodniczego do sprężarki. Aby do tego nie dopuścić dawka czynnika chłodniczego musi być w takim przypadku obniżona. Przepływ ciepła w parowniku dodatkowo jest regulowany przez utrzymanie optymalnej różnicy temperatur.

Powietrze, które przepływa przez parownik oddaje część swojego ciepła czynnikowi chłodniczemu a następnie zostaje przekazane do kabiny samochodu. Przed parownikiem usytuowana jest sterowana elektrycznie dmuchawa, która wywołuje przepływ powietrza. Odbywa się on przez specjalne kanały co ma na celu zmniejszenie strat. W samochodach, w których klimatyzacja zamontowana jest fabrycznie, parownik połączony jest z nawiewem powietrza.

Czyszczenie parownika

Na zewnętrznych powierzchniach parownika, ze względu na to, że są wilgotne łatwo osadzają się zanieczyszczenia nanoszone przez powietrze. Prowadzi to do tworzenia się tam kultur bakteryjnych i grzybni. Dzieje się tak nawet gdy stosowane jest mikrofiltrowanie przepływającego powietrza. Brud tej jest siedliskiem zarazków dlatego w trakcie obsługi klimatyzacji, bardzo ważne jest oczyszczenie i przedmuchanie ożebrowania parownika.