Napis Gwarancja producenta

Piasty kół

Mocowanie koła do piasty

Mocowanie koła jezdnego do piasty charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością. Koło montuje się przy pomocy śrub – nakrętek – posiadających kulisty kołnierz. Może też być osadzone na piaście poprzez wykorzystanie znajdującego się w nim specjalnego centralnego otworu. Powierzchnia oporowa tarczy koła jest tak zaprojektowana aby równomiernie przylegać do piasty. W przypadku samochodów osobowych koło mocowane jest do piasty przy pomocy zazwyczaj czterech lub pięciu śrub albo nakrętek. Przed samoczynnym odkręcaniem się podczas jazdy, śruby zabezpieczone są poprzez tarcie, które występuje miedzy ich kulistymi kołnierzami a stożkowatymi powierzchniami ich gniazd umiejscowionych w tarczy. Dodatkowe stałe naprężenia w śrubach, które pełnią analogiczną funkcję, wywołują sprężyste przetłoczenia gniazd zlokalizowanych w tarczy koła. Jeżeli w samochodzie ciężarowym zastosowane zostały koła bliźniacze, to ich tarcze montowane są do piasty osi lub mostu przy użyciu tych samych śrub.

Łożyskowanie piast kół

Stosuje się wiele rozwiązań konstrukcyjnych łożyskowania piast kół. Przykładem jednego z nich jest osadzenie piasty tylnego koła napędowego na wielowypuście półosi napędowej i dwurzędowym kulkowym łożysku skośnym. Rozwiązanie to jest bezobsługowe. Nie jest konieczne regulowanie luzu. Innym przykładem łożyskowania piasty koła jest konstrukcja, w której wewnętrzny pierścień łożyska jest jednocześnie piastą, do której mocowane jest koło. Do obudowy osi przy, pomocy śrub przykręcony jest pierścień zewnętrzny. Małe opory i dużą trwałość osiąga się dzięki zastosowaniu zestawu dwóch łożysk stożkowych. Musi być jednak zapewnione odpowiednie napięcie wstępne oraz właściwy luz. Ten rodzaj łożyskowania również jest bezobsługowy. Jego regulację wykonuje się przy użyciu nakrętki mocującej piastę. Dzięki zastosowaniu uszczelnień i blaszanych osłon łożyska są zabezpieczane przed zanieczyszczeniami i wodą.

Kołpaki

Przede wszystkim w samochodach osobowych, mając na uwadze podniesienie walorów estetycznych pojazdu stosuje się ozdobne kołpaki, których zadaniem jest osłonięcie stalowych obręczy kół. Są one wykonane z tworzywa sztucznego. Obręczy zrobionych ze stopów lekkich nie osłania się kołpakami, ponieważ zazwyczaj są one tak zaprojektowane, aby nie tylko nie ucierpiała na tym stylistyka samochodu ale aby ją dodatkowo uatrakcyjnić.