Napis Gwarancja producenta

Pompa hamulcowa

Zadania pompy hamulcowej

Głównym zadaniem pompy hamulcowej jest wytworzenie takiego samego ciśnienia w obydwu obwodach hamulców. Jej praca możliwa jest dzięki działaniu siły wejściowej. Pochodzi ona od zespołu wspomagania.

Budowa i działanie pompy hamulcowej

Pompa hamulcowa zazwyczaj umiejscowiona jest przy zespole wspomagania. W przypadku wspomagania podciśnieniowego jest ona częściowo umiejscowiona w zespole wspomagania. Zbiornik wyrównawczy montowany jest zwykle na pompie. Stosuje się również rozwiązania, w których jest on usytuowany z dala od pompy hamulcowej. Wtedy jest on z nią połączony przy pomocy giętkich przewodów hamulcowych. Każdemu obwodowi hamulców przyporządkowany jest jeden zbiornik wyrównawczy. Konieczność jego stosowania wynika z powiększania się pojemności obwodów hamulcowych będącej następstwem zużycia okładzin ciernych i tarcz hamulcowych a także z powodu uzupełniania płynu hamulcowego. Kiedy hamulce nie są używane płyn hamulcowy płynie do układu ze zbiornika przez otwór wyrównawczy. Odwrotnie ma się rzecz gdy płyn hamulcowy jest rozgrzany. Jego nadmiar spowodowany zwiększeniem objętości pod wpływem temperatury jest odprowadzany do zbiornika wyrównawczego przez otwór nadmiarowy. Pokrywa zbiornika jest tak zaprojektowana aby opisane procesy nie powodowały jej odkształceń. Komory zbiornika połączone są ze sobą na jednej trzeciej swoich wysokości. Poziom płynu w obydwu komorach powinien być taki sam. W zbiorniku płynu często umieszcza się czujnik płynu hamulcowego informujący użytkownika samochodu o jego poziomie. Niektóre pompy hamulcowe są wyposażone na wyjściach do obwodów w zawory denne. Najczęściej są one wykorzystywane przy zastosowaniu hamulców bębnowych. Ich zadaniem jest utrzymywanie określonego nadciśnienia, umożliwiającego szybszą reakcję przy kolejnym hamowaniu. Możliwe jest to dzięki zmniejszeniu skoku jałowego hamulca. Dzięki zaworom dennym można też wielokrotnie naciskać pedał hamulca. Przydaje się to na przykład przy odpowietrzaniu układu hamulcowego. Nie trzeba wtedy stosować specjalnego urządzenia. W zaworach dennych znajdują się dysze dławiące. Powodują one całkowity spadek ciśnienia po zwolnieniu pedału hamulca. Na pierwszym tłoku od strony tłoczyska znajduje się uszczelnienie wstępne pompy. Uszczelnieni wstępne, po krótkim skoku tłoka omija otwór wyrównawczy i zabezpiecza komorę ciśnieniową pompy hamulcowej. Za pierwszym tłokiem umiejscowiona jest przestrzeń wypełniona płynem hamulcowym. Jest ona bezciśnieniowa. Od zewnątrz zamyka ją uszczelnienie wargowe. Włączenie hamulców powoduje wpłynięcie do niej płynu hamulcowego ze zbiornika. Wyłączenie hamulców sprawia, że nadmiar płynu znajdującego się za tłokiem, przez otwory w tłoku i płytce przepływa do przestrzeni usytuowanej przed tłokiem. Jest ona połączona z układem hamulcowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu układ hamulcowy jest nieprzerwanie napełniony. Uszczelnienie wstępne przemieszcza się po powierzchni cylindra pokrytej płynem hamulcowym. Ruch drugiego tłoka wywołuje ciśnienie wytworzone w obwodzie wstępnym.