Napis Gwarancja producenta

Pompa wtryskowa rzędowa

Pompa wtryskowa rzędowa charakteryzuje się liczbą modułów tłoczących odpowiadającą liczbie cylindrów jednostki napędowej. Jeden wałek krzywkowy napędza wszystkie sekcje.

Budowa pompy wtryskowej rzędowej

Pojedyncza sekcja pompy wtryskowej rzędowej składa się z tłoczka, zębatki sterującej (listwy), cylinderka, zaworu tłocznego, korpusu pompy, popychacza, kanału paliwowego. Nowoczesne pompy wtryskowe rzędowe sterowane są elektronicznie. Są one pompami wysokociśnieniowymi. Panujące w nich ciśnienie dochodzi do 100 MPa. Są one zespolone. Ich montaż polega na wkładaniu poszczególnych sekcji tłoczących do obudowy od góry. Skok wstępny regulowany jest przy użyciu specjalnych podkładek. Są one umiejscowione pod kołnierzem elementu tłoczącego.

Rodzaje pomp wtryskowych rzędowych

Pompy wtryskowe rzędowe dzieli się na standardowe i suwakowe. Rzędowe wyróżniają się tym, że rozpoczynają tłoczenie paliwa wtedy, gdy górna krawędź tłoczka zasłoni otwór zasilający. Pompa suwakowa natomiast posiada na tłoczku poruszający się suwak. Umożliwia on ustawienie lub zmianę początku tłoczenia lub wtrysku.

Działanie pompy wtryskowej rzędowej

Z pompą wtryskową połączona jest pompa podająca. Jest ona napędzana przy pomocy wałka krzywkowego. Zasysa paliwo ze zbiornika i przetłacza je do filtra zgrubnego oraz filtra dokładnego oczyszczania. Stamtąd paliwo przemieszczane jest do kolektora zasilającego, pompy wtryskowej oraz cylinderków tłoczących. Pod dużym ciśnieniem paliwo przekazywane jest z modułów tłoczących do wtryskiwacza. Odbywa się to przez zawór zwrotny. Przewodami zwrotnymi, nadmiar paliwa odpływa z wtryskiwacza do zbiornika. Cylinderki sekcji tłoczących mają po dwa otwory. Jeden z nich jest wlotowy a drugi przelewowy. Cylinderek napełniany jest paliwem gdy tłoczek znajduje się w najniższym położeniu. Dostaje się ono do niego przez otwór wlotowy. Proces tłoczenia paliwa inicjowany jest w momencie zasłonięcia otworu wlotowego przez tłoczek. Odsłonięcie otworu przelewowego przez tłoczek skutkuje zakończeniem tłoczenia paliwa. W efekcie przemieszczania się tłoczka w górę następuje przekazanie paliwa do kolektora zasilającego. Szybkie zamknięcie iglicy wtryskiwacza po zakończeniu tłoczenia możliwe jest dzięki zasysaniu paliwa z przewodu wysokociśnieniowego przez tłoczek. Zapobiega to tak zwanemu dotryskowi paliwa do cylindra. Sterowanie ilością paliwa przekazywaną przez sekcję tłoczącą do wtryskiwacza odbywa się poprzez określone położenie krawędzi tłoczka w stosunku do otworu przelewowego. Zmiany w ich usytuowaniu wynikają z działania specjalnej zębatki. Tłoczki w częściach tłoczących wywoływany jest przez wałek krzywkowy. Ułożenie krzywek na wałku pompy wtryskowej jest skorelowane z ustawieniem krzywek na wale rozrządu silnika. Wielkość dawki paliwa przekazywanej przez pompę wtryskową do komory spalania ustala regulator prędkości obrotowej.