Napis Gwarancja producenta

Przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa

Budowa śrubowo-kulkowej przekładni kierowniczej

Przekładnia kierownicza śrubowo kulkowa wykorzystywana jest przede wszystkim w samochodach ciężarowych. W najprostszej postaci złożona jest z:

- obudowy z przykrywą
- wałka wejściowego z naciętym gwintem
- nakrętki z zębatką
- kulek
- wałka wyjściowego z wycinkiem zębatym
- łożysk tocznych
- uszczelnień

Wałek wejściowy zwieńczony jest wielowypustem, za pomocą którego łączy się z wałem kierownicy. Wałek ulokowany jest w obudowie. Ułożyskowany jest na dwóch łożyskach kulkowych skośnych. Nacięty na nim gwint ma zarys kołowy. Nakręcona jest na niego nakrętka, oddzielona kulkami. Wałek wyjściowy ułożyskowany jest za pomocą łożysk igiełkowych. Smarowanie przekładni zapewnia olej, który wypełnia jej obudowę.

Działanie śrubowo-kulkowej przekładni kierowniczej

W wyniku obrotu koła kierownicy następuje obrót wałka wejściowego oraz przesuniecie nakręconej na niego nakrętki. Kulki przetaczają się prowadnica utworzona przez gwint wałka i nakrętki. Kulki poruszają się w obiegu zamkniętym. Opuszczają gwint w którym się poruszają od strony nakrętki zależnej od kierunku ruchu wałka i przetaczają się do niego specjalną rurką z powrotem ale od strony przeciwnej. Nakrętka zaopatrzone jest z jednej strony w zębatkę. Jest ona zazębiona z wycinkiem zębatym wałka wyjściowego. Dzięki niej ruch obrotowy wałka wejściowego przekształcony zostaje w ruch posuwisty nakrętki a następnie ponownie na ruch obrotowy ale wałka wyjściowego i przymocowanego do niego ramienia przekładni. Zaletą omawianego typu przekładni jest niewielkie tracie powstające w trakcie jej pracy. Wyposażona jest w śrubę regulacyjną wałka wyjściowego. Przy jej pomocy niweluje się luz między wycinkiem zębatym a zębatką nakrętki. Pozwala to na zachowanie stateczności ruchu samochodu w trakcie jazdy po linii prostej.

Można wyróżnić przekładnie śrubowo-kulkowe o stałym lub zmiennym przełożeniu. W pierwszym z wymienionych typów, promienie podziałowe zębów wycinka zębatego oraz zębnika nakrętki mają takie same rozmiary. Powoduje to, że przełożenie ma zawsze taką sama wartość, niezależnie od tego jakie zęby są ze sobą złączone. W przypadku przekładni o zmiennym przełożeniu wycinek zębaty jest tak zaprojektowany, że promienie podziałowe zębów maja tym mniejsze rozmiary, im bliżej są usytuowane środka. Promienie podziałowe zębów zębnika nakrętki mają coraz większe rozmiary od zewnątrz do wewnątrz. Dzięki takiej konstrukcji, przy skręcie kierownicy wartość przełożenia zwiększa swoją wartość, tym samym przekazując proporcjonalnie więcej siły przykładanej przez osobę prowadzącą samochód.