Napis Gwarancja producenta

Przekładnie kierownicze

Do zadań przekładni kierowniczych należy przekazywanie ruchu obrotowego koła kierownicy do mechanizmu zwrotniczego w celu osiągnięcia pożądanego ruchu kątowego zwrotnic kół oraz podwyższenia momentu doprowadzanego do zwrotnic. Biorąc pod uwagę mechanikę działania najczęściej występujące obecnie przekładnie kierownicze można podzielić na ślimakowe, śrubowe i zębatkowe.

Przekładnie ślimakowe

Jej działanie polega na współpracy ślimaka umiejscowionego na wale wejściowym przekładni ze ślimacznicą połączoną z wałem wyjściowym, na którym znajduje się ramię przekładni kierowniczej, połączone z mechanizmem zwrotniczym. Do zalet przekładni ślimakowej należy możliwość osiągania dużych przełożeń, możliwość przenoszenia większych obciążeń oraz nieskomplikowana konstrukcja. Główną wadą jest duże tarcie wewnętrzne podczas pracy, które wynika ze specyfiki współpracy ślimaka ze ślimacznicą. Skutkuje to małą sprawnością, przede wszystkim przy przekazywaniu momentu od kół jezdnych do koła kierownicy. Prowadzi to do zmniejszenia stabilizacji kół kierowanych. Tarcie powoduje również szybsze zużycie się pracujących elementów, co z kolei powoduje powstawanie luzów. Z tych przyczyn przekładnie ślimakowe stosowano głównie w samochodach osobowych.

Przekładnie śrubowe

Działanie przekładni śrubowej opiera się na współpracy gwintu śrubowego naciętego na wale wejściowym z nakrętką wykonującą w obudowie ruch posuwisty, który następnie przekształcany jest na ruch obrotowy wału wyjściowego. Przekładnie śrubowe nie są obecnie stosowane w samochodach ze względu na małą sprawność wynikającą z tarcia między śrubą i nakrętką.

Przekładnie zębatkowe

Zasada działania przekładni zębatkowej oparta jest na współpracy usytuowanej poprzecznie do osi samochodu listwy zębatej, tak zwanej zębatki z walcowym kołem zębatym, zwanym zębnikiem, połączonym z wałem kierownicy. Przekładnia wywołuje zmianę ruchu obrotowego koła kierownicy na ruch poprzeczny zębatki. Za prowadnicę zębatki służy mająca kształt tulei obudowa przekładnie. Jest ona także zabezpieczona elementami gumowymi przed dostawaniem się do jej wnętrza kurzu i wody. Do zalet przekładni zębatkowej należy prosta budowa, mały ciężar, niewielkie rozmiary, możliwość stosowania mniejszej liczby drążków i przegubów do połączenia ze zwrotnicą niż w innych przekładniach, niskie koszty produkcji, duża sprawność. Do wad należy wrażliwość na drgania i uderzenia, brak możliwości zastosowania w samochodach z zależnym przednim zawieszeniem, umożliwianie uzyskiwania niewielkich przełożeń co wymaga, w przypadku większych samochodów, stosowania wspomagania.