Napis Gwarancja producenta

Przerywacz kierunkowskazów

Przerywacz kierunkowskazów stanowi jeden z elementów układu wytwarzającego migające światło, którego głównym zadaniem jest wskazywanie kierunku jazdy. Migające światła kierunkowskazów służą także do sygnalizacji sytuacji awaryjnej. Przez kierowców stosowane są także do podziękowania, na przykład za wpuszczenie do kolejki w korku. Układ służący do wytworzenia migającego światła składa się z przerywacza kierunkowskazów, przełącznika kierunkowskazów wyposażonego w mechanizmy powodującego automatyczny powrót dźwigni do neutralnej pozycji wyjściowej, lamp kierunkowskazów i lampki kontrolnej.

Zasada działania przerywacza kierunkowskazów

Przerywacz kierunkowskazów jest urządzeniem elektromagnetycznym, posiadającym system sterujący, którym jest drut dylatacyjny, cechujący się wysokim współczynnikiem rozszerzalności liniowej pod wpływem ciepła. Przy wyłączonych kierunkowskazach obie pary styków przerywacza są rozwarte. Spowodowane jest to równoważeniem nacisku wywoływanego przez sprężynę zawieszenia zwory przez siłę naciągu zimnego druta dylatacyjnego, przymocowanego do zwory. Drut grzejny nagrzewany jest po włączeniu kierunkowskazu prze prąd płynący z akumulatora do masy przez zworę, drut grzejny, rezystor, uzwojenie elektromagnesu, przełącznik kierunkowskazów oraz lampy migowe. Ciepło powoduje wydłużenie drutu, co skutkuje przeciągnięciem przez sprężynę zwory do rdzenia elektromagnesu. W wyniku tego styki łączą się, bocznikując drut grzejny i rezystor. Pojawienie się pełnego napięcia powoduje włączenie ni lamp. W tym samym czasie elektromagnes powoduje połączenie styków lampki kontrolnej przyczyniając się w ten sposób do jej zapalanie. Drut grzejny zostaje wyłączony z obwodu przez połączone styki. Dzięki temu ochładza się. Jednocześnie kurcząc się odciąga zworę od elektromagnesu. Styki zostają rozwarte. W wyniku tego lampy przestają świecić. W ten sposób kończy się cykl, który jest następnie powtarzany. Zmiana naciągu drutu grzejnego umożliwia regulowanie częstotliwości przerw. Regulacja styku nieruchomego lamp migowych pozwala natomiast na ustawienie stosunku czasu włączenia i wyłączenia lamp.

Światła awaryjne

Jak już wspomniano wcześniej, kierunkowskazy pełnią także rolę świateł awaryjnych. Sygnalizacja w takiej sytuacji polega na jednoczesnym miganiu obu kierunkowskazów. Wyposażenie samochodu w światła awaryjne wymagane jest przez prawo. Powinna istnieć możliwość ich włącznie zarówno w trakcie jazdy jak i po zatrzymaniu pojazdu. Układ sygnalizacji awaryjnej powinien być włączany osobnym włącznikiem, niezależnym od zapłonu i przełącznika kierunkowskazów, powinien także mieć znormalizowaną częstotliwość impulsów świetlnych a także jego włączenie powinno być sygnalizowane miganiem czerwonej lampki w kabinie.