Napis Gwarancja producenta

Regulator ciśnienia paliwa

Zadania regulatora ciśnienia paliwa

Zadaniem regulatora ciśnienia jest sterowanie ciśnieniem paliwa doprowadzanego do wtryskiwaczy. Wielkość dawki wtryskiwanego paliwa jest zależna od długości sygnału dostarczanego do wtryskiwaczach. Odbywa się to tak, aby we wtryskiwaczach panowało niezmienne ciśnienie.

Budowa regulatora ciśnienia paliwa

Regulator ciśnienia składa się z zaworu, sprężyny i przepony.

Działanie regulatora ciśnienia paliwa

Związane z wtryskiwaniem zmiany ciśnienia paliwa oraz zmiany podciśnienia w kolektorze dolotowym sprawiają, że ilość wtryskiwanego paliwa zmienia się w nie wielkim zakresie również gdy sygnał wtrysku oraz ciśnienie paliwa są stałe. Spowodowanie dokładnej, ustalonej dawki wtryskiwanego paliwa możliwe jest gdy suma ciśnienia paliwa i podciśnienia w kolektorze ma określoną wartość. W momencie zamknięcia pompy sprężyna zamyka zawór. Powoduje to utrzymanie w układzie zasilania ciśnienia szczątkowego przez zawór jednokierunkowy znajdujący się w pompie paliwowej oraz zawór usytuowany w środku regulatora ciśnienia.

Zawór otwiera się wyniku nacisku na przeponę sprężonego paliwa znajdującego się w przewodzie zasilającym. Paliwo częściowo odprowadzane jest do zbiornika paliwa przy pomocy przewodu powrotnego. Na jego ilość wpływ ma siłą napięcia sprężyny przepony. Od ilości zwracanego paliwa zależy wartość jego ciśnienia. Podciśnienie kolektora oddziałujące na komorę od strony sprężyny przepony osłabia napięcie sprężyny, zwiększa ilość zwracanego paliwa oraz zmniejsza jego ciśnienie. A więc jeżeli w kolektorze dolotowym podciśnienie wzrasta (ciśnienie jest mniejsze) to ciśnienie paliwa zmniejsza się o równowartość spadku ciśnienia w kolektorze dolotowym. Oznacza to, że suma ciśnienia paliwa oraz podciśnienie panującego w kolektorze ma niezmienną wartość.

Zepsuty regulatora ciśnienia paliwa

Bark sterowania ciśnieniem wynikający z uszkodzenia regulatora ciśnienia powoduje, że pompa paliwowa pracuje przy maksymalnym obciążeniu. Może to doprowadzić do jej uszkodzenia. Podobnie jest z wtryskami.