Napis Gwarancja producenta

Resory

Resor jest elementem zawieszenia. Jako część sprężynująca łączy elastycznie koło lub koła z nadwoziem lub ramą samochodu. Początkowo miał formę podwójnego resoru piórowego. Sprężynował na tej samej zasadzie co łuk do strzelania. W kolejnej fazie rozwoju tego elementu stosowano pojedynczy resor na wieszakach. Od lat czterdziestych dwudziestego wieku stosuje się jako resory głównie sprężyny śrubowe, przede wszystkim w zawieszeniu kół przednich. Resory piórowe wykorzystywane są w samochodach dostawczych i ciężarowych oraz w niektórych autach osobowych, do których na przykład należy Chevrolet Corvette.

Resory piórowe

Do zalet resorów piórowych zaliczyć należy łatwość wykonania, przenoszenie sił pionowych, wzdłużnych, poprzecznych oraz momentu reakcyjnego od sił napędowych lub hamujących. Główne wady to duża masa, mocne tarcie między piórami efektem czego jest zmniejszenie ich trwałości. Tarciu w resorach piórowych zapobiega się tarciu umieszczając między piórami przekładki z tworzywa sztucznego. Mogą być ona zamieszczone na całej długości piór lub tylko na ich końcach albo w środku. Wielkość siły tarcia zależy przede wszystkim do liczby piór. Resory piórowe produkowane są głównie ze stali sprężynującej. Coraz częściej jednak wykorzystuje się w tym celu materiały kompozytowe. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w zawieszeniach jest zastosowanie resoru jako podpartej na końcach belki, do której na środku przyłożona jest siłą pionowa. Odmianą resorów piórowych są resory paraboliczne. Stosowane są głównie w samochodach ciężarowych i pojazdach rolniczych.

W trakcie eksploatacji resory piórowe odkształcają się, tracą właściwości sprężynujące a niekiedy pękają. Zużyte pióra resorów, podobnie jak pęknięte wymienia się. Odkształcone można naprawiać poprzez wyżarzanie, następnie kształtowanie przy pomocy specjalnych kształtów oraz hartowanie i odpuszczanie. Doraźnie można odkształcone resory naprawić przez młotkowanie. Po naprawie i zamontowaniu resoru należy sprawdzić równoległość osi uch resorowych i strzałkę ugięcia.