Napis Gwarancja producenta

Resory piórowe

Budowa resorów piórowych

Resory piórowe wytwarzane są ze stali sprężynowej niestopowej lub niskostopowej. W jej skład wchodzi krzem, mangan, chrom lub wanad. Resory montowane są wzdłużnie lub poprzecznie. W samochodach dostawczych, ciężarowych i przyczepach, posiadających sztywną oś, z tyłu stosuje się głównie te pierwsze. Resory poprzeczne wychodzą z użycia. Resor tworzą pióra. Są to wiązki wygiętych płaskowników. Mają one różną długość. Ułożone są od najdłuższego do najkrótszego. Połączone są na środku przy pomocy śrub y lub nitu. Ściśnięte są przy użyciu metalowych obejm, zapobiegających rozsuwaniu się płaskowników na boki. Na najdłuższym piórze resoru znajdują się specjalne uchwyty, służące do jego mocowania do ramy samochodu. W ucha te wciskane są tuleje metalowo-gumowe. Jedno z nich jest przymocowywane do ramy przy pomocy wahliwego wieszaka, drugie natomiast przykręca się śrubą do ramy wspornika ramy samochodu. Belkę sztywnej osi kół jezdnych mocuje się do centralnej części resoru przy użyciu pary strzemion posiadających obejmy. Między obejmami a resorem umiejscowione są podkładki wykonane z elastycznego tworzywa sztucznego.

Działanie resorów piórowych

Na sztywność resorów wpływa liczba piór składających się na nie, oraz ich wymiary: długość, szerokość, grubość. Bardziej miękkie są resory długie. Ich sztywność zwiększa się wraz z liczbą użytych piór. W takiej sytuacji zmniejsza się komfort jazdy kierowcy i pasażerów, zwiększa się natomiast dopuszczalna ładowność samochodu. Krzywiznę każdego pióra określa się za pomocą promienia krzywizny lub strzałki ugięcia. Wartości te są inne dla poszczególnych piór resoru. Krzywizna ta jest tym mniejsza im krótsza jest ta część. Po złożeniu resora i ściśnięciu go śrubą pióra zostają spłaszczone. Ich końcówki są natomiast dociśnięte do sąsiedniego pióra. Resory oprócz funkcji wynikających z ich sprężystości pełnią także zadania polegające na tłumieniu drgań nadwozia. Właściwość ta wynika z ich budowy. Podczas uginania się resoru, jego pióra ślizgają się po sobie. Powstające przy tym tarcie przyczynia się do niwelowania drgań. Wpływa to na zwiększenie sztywności zawieszenia gdyż tarcie to jest suche. Do dodatkowego usztywnienia resoru przyczynia się również brud wnikający między jego pióra oraz ich rdzewienie. Aby temu zapobiec stosuje się wykonane z tworzywa sztucznego przekładki, które umieszcza się pomiędzy piórami. Zmniejszają one współczynnik tarcia. Do innych sposobów zalicza się wykorzystywanie mniejszej liczby piór grubszych lub zastosowanie resorów parabolicznych. Resory paraboliczne charakteryzują się tym, że ich poszczególne pióra są najgrubsze w środku, a najcieńsze na końcach. Dzięki temu stykają się one ze sobą tylko w części środkowej i na końcach. Z tego względu tarcie znacząco się zmniejsza. Ponadto, rozwiązanie to daje możliwość zmniejszenia liczby piór nawet do jednego. To z kolei przyczynia się do zmniejszenia ciężaru zawieszenia oraz jego obniżenia. W trakcie pracy resoru, jego ugięcie wywołuje odchylenie się wieszaka, dzięki czemu możliwa jest zmiana długości resoru. Przyczynia się do niej także wykorzystanie z jednej strony mocowania ślizgowego swobodnej końcówki. W tym celu można także zastosować obustronne mocowanie na poduszkach gumowych.