Napis Gwarancja producenta

Silnik krokowy

Właściwie jest to silnik regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego. Stosowany jest w samochodach z silnikami z zasilaniem ZI i wtryskiem paliwa. Zadaniem silnika krokowego jest utrzymywanie stałej prędkości obrotowej gdy włączony jest bieg jałowy a także gdy wciśnięty jest pedał sprzęgła.

Silnik krokowy poprzez nieustanne wychylenia zależne od czynników wpływających na prędkość obrotową, głównie temperatury silnika i uchylenia przepustnicy utrzymuje stałe obroty jednostki napędowej. Odbywa się to dzięki regulacji dopływu powietrza do silnika. Silnik krokowy sprawia, że obroty nigdy nie spadają poniżej wartości minimalnej, w związku z czym motor nie gaśnie. Na przykład gdy silnik jest zimny, silnik krokowy dopuszcza do przepustnicy więcej powietrza, umożliwiając w ten sposób spalenie zwiększonej porcji paliwa a tym samym utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej „na luzie”.

W trakcie jazdy silnik krokowy nieustannie zmienia swoje położenie aby nie ingerować w pracę silnika.

Funkcjonowanie silnika krokowego opiera się na mikrometrycznych ruchach wpływających na odchylenie przepustnicy. Regulacja jest elektroniczna. Opiera się na liczbie impulsów, czyli kroków, docierających do silnika krokowego z elektronicznego modułu sterującego (ECM - Electronic Control Module). Wielkość wychylenia jest zależna od liczby impulsów. Przekazywanie informacji odbywa się dzięki zastosowaniu czujników. Należą do nich czujnik położenia wału korbowego, z którego odczytywana jest prędkość obrotowa silnika oraz czujnik temperatury płynu chłodzącego. Silnik krokowy zbiera także dane dotyczące naładowania akumulatora oraz włączenia zapłonu. W przypadku gdy akumulator może się rozładować silnik krokowy jest w stanie podnieść obroty jednostki napędowej w celu jego szybszego doładowania. Często silnik krokowy jest skonstruowany tak aby pracować jeszcze przez chwilę po wyłączeniu głównej jednostki napędowej. Ułatwia to jej ponowny rozruch.

Silnik krokowy ulokowany jest zazwyczaj przy przepustnicy. Najczęściej wyposażony jest w wirnik wzbudzenia, ponadto posiada złącza elektroniczne i zawór obrotowy. Zadaniem mającego kształt grzybka zaworu obrotowego jest udostępnienie w trakcie cofania dodatkowego przelotu powietrza. Odwrócenie obrotu wynika ze zmiany biegunowości prądu elektrycznego.

Dodatkowym zadaniem silnika krokowego jest ograniczenie emisji węglowodorów. Odbywa się to poprzez zwiększenie przez ECM ilości powietrza docierającego do przepustnicy i utrzymanie mieszanki stechiometrycznej w przypadku pojawienia się zbyt dużej ilości paliwa.

Problemy z silniczkiem krokowym objawiają się gdy obroty stają się niewłaściwe. Może się na przykład zdarzyć, że na biegu jałowym samoczynnie znacząco się podnoszą. Aby wszystko wróciło do prawidłowego stanu, często wystarczy wyczyścić silnik krokowy. Jeżeli po jego wyczyszczeniu obroty wciąż nie mieszczą się w wymaganych parametrach należy odbyć kilkukilometrową jazdę. W jej trakcie silniczek krokowy dostosuje się do nowych warunków i zaadaptuje do nowych parametrów. W przypadku nieskuteczności czyszczenia silniczka krokowego dobrze jest sprawdzić czy prawidłowo działa jego elektronika. Jeżeli okaże się, że uległa ona awarii konieczne jest wymienienie całego urządzenia.